KEKAYAAN BUKAN UKURAN KEJAYAAN

  • 0

Selalunya orang menganggap bahawa orang yang berjaya itu adalah orang kaya. Pandangan seperti ini mendorong ramai orang bertungkus lumus hendak menjadi orang kaya atau kalaupun tidak kaya, mahu kelihatan seperti orang kaya.

Sebenarnya wang bukanlah ukuran kejayaan. Ramai orang kaya sebenarnya tidak berjaya membina hidup yang baik dan mulia. Dan tidak sedikit pula individu yang berjaya sengaja memilih gaya hidup yang sederhana.

Apabila seseorang menjadikan wang sebagai kayu ukur kejayaan, dia sebenarnya menggunakan ukuran luaran. Wang dan harta adalah suatu yang ada di luar diri seseorang.

Ukuran luaran bermakna kita membandingkan kejayaan kita dengan kejayaan orang lain. Kalau kita lebih baik daripada orang lain, maka kita anggap diri kita sudah berjaya. Tapi kalau orang lain lebih baik, maka kita anggap diri kita tidak berjaya.

Perbuatan mengukur kejayaan dengan menggunakan orang lain sebagai perbandingan adalah perbuatan yang keliru dan tidak adil.

Orang yang berjaya adalah orang yang dapat melakukan sesuatu dengan sehabis baik keupayaannya, di dalam aspek penting dalam hidupnya (agama, kerja, rumah tangga dan masyarakat). Masing-masing individu perlu menentukan sendiri definisi kejayaan dan melakukan yang terbaik bagi mencapainya.

Pandangan yang mengatakan wang dan harta sebagai lambang kejayaan adalah pandangan yang keliru. Kalau untuk berjaya kita mesti kaya, hanya berapa kerat sahaja orang yang berpeluang menjadi orang berjaya.

Dan boleh jadi kita menganggap orang yang tidak kaya atau hidup sederhana adalah orang yang tidak berjaya. Padahal realitinya tidak seperti itu.

Orang yang menyamakan kejayaan dengan wang dan harta adalah orang yang salah faham terhadap erti kejayaan. Sebenarnya, semua orang boleh berjaya, walaupun bukan semua orang boleh menjadi kaya raya.

Sumber: Buku Mendorong Diri Sendiri oleh Puan Ainon Mohd. & Prof. Abdullah Hassan

P/S: Usia buku ini sudah lebih 12 tahun.

BUKU PANDUAN PELABURAN UNIT AMANAH

  • 0
Pelaburan unit amanah sesuai bagi mereka yang memiliki ciri-ciri berikut ini:

+ tiada masa menguruskan pelaburan
+ tidak dapat mengawal emosi dengan baik
+ tidak tenang dengan naik turun pasaran saham
+ memilih pelaburan yang berisiko tidak begitu tinggi
+ mahu memulakan pelaburan dengan modal sedikit tapi berterusan

Namun begitu, seorang pelabur unit amanah tidak seharusnya membiarkan begitu sahaja wangnya diuruskan oleh perunding unit amanah. Lagipun, perunding unit amanah  mungkin terlepas menyampaikan maklumat tertentu yang penting. Manakala maklumat yang disampaikan pula boleh jadi tidak sepenuhnya tepat.

Ingat prinsip ini ---> dalam pelaburan rugi itu pasti, untung belum tentu lagi. Terutamanya dalam pelaburan unit amanah.

Oleh itu, dalam apa jua bidang yang hendak diceburi pastikan anda memiliki ilmu yang cukup mengenainya.


Dalam pelaburan unit amanah, buku ini boleh menjadi rujukan dalam membantu menjayakan pelaburan anda. Harga asal buku ini RM39.90. Tapi kalau nak, saya boleh bagi harga bawah RM30. Dah jimat banyak. Untung kan?

Tapi malangnya, stok sangat terhad. Kalau ada yang berminat, boleh segera PM saya di FB atau hantar mesej kepada saya guna WhatsApp/Telegram di talian 0192129076.

First come, first serve.


RFS

P/S: Tuan dan Cikpuan boleh rujuk maklumat lanjut tentang buku ini dalam blog penulis ---> laburniaga.blogspot.com/2010/04/buku-panduan-pelaburan-unit-amanah.html


P/P/P/S: Kalau nak dapatkan buku-buku pelaburan hartanah, boleh klik ini

Rujukan


KOLEKSI TERBAIK BUKU-BUKU HARTANAH

  • 1
Ramai orang sanggup menghabiskan banyak wang dan masa bagi membayar hutang rumah (beratus ribu dan berpuluh tahun) tetapi kedekut melabur sedikit wang dan masa untuk membeli dan membaca walaupun hanya sebuah buku sebagai panduan membeli rumah. Pelik kan?

Saya harap anda yang sedang baca post ini bukan orang seperti itu. Hargai nilai wang dan masa yang kita ada dengan membaca sekurang-kurangnya satu buku sebelum membeli rumah pertama ataupun rumah-rumah yang seterusnya.


Mitos dalam hartanah

Mitos tentang hartanah ada macam-macam. Ada yang cakap:
+ Rumah ini aset
+ Harga rumah selalu naik
+ Lebih baik beli daripada menyewa
+ Kawasan ini hot, situ suam, sana sejuk
+ Jangan beli rumah daripada pemaju
+ Rumah subsale lagi untung dan kurang risiko
+ Rumah lelong banyak perangkap dan berhantu
+ Harga rumah tengah tinggi, nak beli tunggu masa jatuh nanti
+ Ekonomi sedang tenat, sesiapa beli rumah masa ini akan melarat.
+ Dan banyak lagi

Kalau dengar apa orang cakap, macam-macam komen ada. Kalau yang disampaikan itu betul, alhamdulillah. Tapi kalau salah, tak ke kasihan sesiapa yang percaya dan terima bulat-bulat.

Kalau nak ilmu yang tepat dan bertanggung jawab, ambil daripada orang yang betul dan dengan cara yang betul pula.

Antara sumber rujukan saya sejak mula belajar dulu adalah buku, ebook, blog (Abang Ensem, Shafie Bustan, Rohaniah Noor, Tuan Bri dan lain-lain) dan seminar yang kebanyakannya tidak terlampau mahal (tak lebih RM100).

Saya sendiri membaca tidak kurang daripada 12 buku, 3 ebook dan menyertai 3 kali seminar hartanah sebelum membeli rumah pertama di Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan Darul Khusus.

Kalau anda tak tahu atau keliru nak mula dari mana? Saya syorkan baca buku-buku ini. Saya sedia membantu anda bagi mendapatkannya.

Senarai harga asal buku-buku ini adalah seperti berikut:

1. MBR RM35
2. BRK RM29
3. Langsaikan Pinjaman RM19.90
4. 40 Soalan RM29.90

Harga yang saya tawarkan kalau beli satu per satu adalah:
1. MBR RM35
2. BRK RM29
3. Langsaikan Pinjaman RM16
4. 40 Soalan RM26

Belum termasuk pos.

Tapi kalau ambil 3 tajuk ke atas semestinya harga boleh nego lagi.

Kalau berminat, pilih tajuk buku yang anda kehendaki. Kemudian hantar mesej ke h/p saya di talian 0192129076 guna WhatsApp atau Telegram. Nanti saya bagi best price.

PERCUMA bonus senilai RM50 bagi yang ambil 3 tajuk ke atas.

Terima kasih.


RFS

CARA UNTUNG BELI BUKU

  • 0
Saya suka membaca buku, terutamanya buku-buku yang berkaitan dengan kewangan, pelaburan dan bisnes. Kebanyakan koleksi buku-buku saya jenis ini diterbitkan oleh PTS dan TrueWealth.

Harga buku-buku PTS selalunya berpatutan dan sering pula menawarkan diskaun. Tapi kalau beli banyak, kadang-kadang saya sanggup tunggu pesta buku. Sebab kos penghantaran yang terkadang agak mahal, sampai makan diskaun yang ditawarkan.

Manakala buku-buku TrueWealth pula harganya agak mahal, selalunya RM30 ke atas. Jarang pula ada diskaun. Kalau ada diskaun besar, memang saya tak akan lepaskan peluang untuk borong.


Bagi saya beli buku ini tak rugi walaupun harganya agak mahal. Tapi kalau dapat beli dengan harga diskaun, lebih untung lagi.

Saya sendiri sangat jarang beli buku tanpa diskaun. Kalau tak ada diskaun, saya sanggup tunggu bila nanti ada promosi.

Kalau beli online, pertimbangkan juga kos penghantaran. Jangan sampai kos penghantaran makan diskaun. Tapi kalau dah nak sangat dan tak kisah pasal harga, balun je.

Sekian bebelan saya kali ini. Eh, korang baca sampai habis ke apa yang saya tulis ini?

Cuba komen sikit sebagai sokongan dan dorongan, saya nak kenal follower tegar saya.

Atas kesudian anda memberi sokongan dan dorongan, saya dahulukan dengan ucapan terima kasih dan jazakumullahu khayran.

RFS
Pembaca sekali gus penjual buku (dan juga ebook)

Ini ebook berbayar ---> mudahsimpanduit.blogspot.com
Ini pula yang percuma ---> bit.ly/1MCURFH

P/S: Ini gambar tahun 2012 masa saya nak kemas dan susun buku atas rak. Sekarang ada 2 rak besar warna putih macam ini.

RUMAH HARGA BAWAH RM100K DI SELANGOR

  • 1
Kawan baik saya nak jual rumah beliau di Apartment Buginvilla, Taman Bunga Raya, Bukit Beruntung. Beliau nak jual rumah ini sebab nak pindah ke Puncak Alam.


Apartment Buginvilla ada beberapa blok dengan keluasan 650kps dan 750kps. Yang nak dijual ini ada di tingkat 1 (atas ground floor) dengan keluasan 750kps.

Saya tak familiar sangat dengan kawasan ini. Apa yang saya tahu kat situ ada Pasaraya Tesco. Jaraknya dalam 5km sahaja. Kalau nak ke KL atau Shah Alam pula dalam 45 minit. Pintu tol pun dekat sangat, dalam 3-4km sahaja.


Orang nak beli mesti nak tahu harga kan? Harga pernah tanya jurunilai paling tinggi boleh dapat RM85k. Tapi kawan saya nak jual lagi murah daripada itu. RM75k sahaja. Itupun boleh nego lagi sikit-sikit. Yang penting dapat terjual dengan cepat sebab perlu duit untuk rumah baru kat Puncak Alam sana.

Sekarang unit ini sedang disewakan sebuah rumah dalam keadaan kosong dengan kadar sewa RM300/bulan sejak 2 tahun lepas. Keluar sahaja penyewa ini, sewakan RM400/bulan insya-Allah boleh dapat. Kalau nak sewa lagi tinggi, tambah sedikit perabot macam dapur, mesin basuh dan peti ais, boleh up lagi. Tak perlu yang baru, bagi yang second tapi masih elok pun dah ok.

Jangan percaya sangat cakap cakap saya ini. Cuba iklankan sendiri kat Mudah atau iBilik. ^_^

Kalau ada yang berminat nak beli untuk buat rumah sewa memang sesuai sangat.

Kalau ada yang berminat, bincang dulu dengan pasangan (bagi yang dah kahwin) dan mak ayah. Jangan lupa juga solat istikharah 2 rakaat dan baca doa minta pencerahan pada Allah SWT.

Kalau rasa dah mantap dan berminat nak beli, baru hantar mesej ke WhatsApp saya di talian 0192129076. Nanti kita bincang lebih lanjut details rumah ini dan macam mana proses seterusnya.

RFS

P/S: Nak belajar beli rumah 2 tahun sekali macam Tuan Wahi Abd Rashid? Klik ---> bit.ly/kitbelirumah







SOAL JAWAB TENTANG PERBANKAN DAN RIBA

  • 0
Soalan:

Sebagai REN saya membantu buyer untuk submit loan dan ada yang memilih islamic loan dan ada juga yang memilih conventional. 

Saya juga pernah cadangkan investor untuk mengambil full flexi loan kerana dia mempunyai lebihan cash kerana ia mampu menjimatkan interest.

Saya rasa tidak sedap hati selepas membaca artikel dibawah.
Ada sahabat REN boleh memberi pendapat atau ada yang arif tentang ini?

Hadis yang diriwayatkan dari Jabir, "Rasulullah SAW melaknat seorang yang mengambil riba, seorang yang memberikan (membayar) riba, seorang yang mencatatkan (merekodkan) transaksi tersebut dan dua orang saksi yang terlibat. Baginda bersabda, 'Mereka semuanya sama bersalah'." [Direkodkan oleh Imam Muslim]

Pemakan Riba itu ada 4 golongan :
1. Mengambil riba
2. Memberi riba.
3. Menjadi penulis/pencatat
4. Saksi kepada transaksi riba.

Artikel penuh ---> www.facebook.com/notes/abu-basyer/jauhkan-daripada-riba-dalam-semua-urusan-kehidupan/10151548766151040


Jawapan:

Kalau ikut artikel yang Tuan kongsikan, penulis mencadangkan supaya tinggalkan dan jauhi riba perbankan konvensional. Sebagai alternatifnya adalah perbankan Islam.

Saya perlu akui bahawa perbankan Islam masih banyak perlu penambahbaikan. Walau bagaimanapun, itulah alternatif terbaik yang kita ada sekarang.

Berkenaan pandangan orang yang menyatakan bahawa perbankan Islam pun tidak terlepas daripada mengamalkan riba, maka jika itu pandangan ijtihad yang dia pegang, maka haramlah baginya menggunakan produk/perkhidmatan perbankan sama ada perbankan Islam, apatah lagi perbankan konvensional.

Orang yang berpegang pada pandangan ijithad bahawa wang fiat adalah riba, maka jatuhlah hukum riba ke atasnya mengikut apa yang dia yakini.

Manakala mereka yang berpegang pada pandangan jumhur dan ulama' yang menyatakan bahawa wang fiat dan perbankan Islam adalah patuh syariah (ada beza antara halal dan konsep patuh syariah, yang ini bab lain), maka harus bagi mereka menggunakan produk/perkhidmatan perbankan Islam.

Berkenaan masalah Tuan dalam menghadapi pelanggan yang mahukan produk/perkhidmatan perbankan konvensional, apa yang boleh saya nasihatkan adalah supaya berkata jujur kepada pelanggan bahawa tuan hanya membantu permohonan pembiayaan daripada perbankan Islam dan salah di sisi agama berurusan dengan produk/perkhidmatan riba.

Riba ini, semua agama samawi (Islam, Nasrani dan Yahudi) pun haramkan. Tapi dalam perlaksanaannya, tepuk dada tanya iman.

Wallahu ta'ala 'lam.

RFS
mudahsimpanduit.blogspot.com