RAMADHAN YANG SAMA, NATIJAH YANG BERBEZA

  • 0
Kata-kata yang menjadi judul di atas menjadi sangat popular di kalangan mahasiswa Darul Quran JAKIM. Saya tidak tahu siapa yang pertama kali menyebutnya. Tapi seingat saya yang mempopularkannya adalah saudara yang saya cintai karena Allah Mohd Farham Bin Mohd Zainuddin.

Kini genap 5 tahun sudah dia pulang ke kampung barzakh dengan husn al-khatimah. Peristiwa kecelakaan (Bahasa Malaysia: kemalangan) yang terjadi di jalan Tol Pantai Timur Semenanjung Malaysia pada 27 Ramadhan 1425 H menjadi sebab kepulangannya ke sana.

Ya Allah, ampuni dan rahmatilah dia. Golongkanlah dia ke dalam golongan yang meninggal di jalan-Mu. Lindungilah dia dari siksa kubur dan azab neraka-Mu. Amin!

Pada Ramadhan itu Farham, Asshik, saya dan kawan-kawan yang sama-sama aktif di Lajnah Dakwah Pesatuan Kebajikan Maahad Tahfiz (Perkemat) Darul Quran JAKIM menjadi penggerak untuk program Ihya' Ramadhan di Darul Quran JAKIM. Ketika kata-kata "Ramadhan yang sama, natijah yang berbeza" menjadi tema program dan selalu disebut oleh Farham.
Setiap kali Ramadhan tiba, saya akan memasang foto di atas sebagai wallpaper di handphone saya. Ada motivasi tersendiri dengan mengenang memori tentang Farham. Kalau Anda mengenalnya, saya rasa Anda juga turut merasakan hal yang sama.

Semoga kita semua istiqamah dalam mengumpulkan bekal taqwa untuk dibawa pulang ke kampung barzakh dan pada hari akhirat nanti dengan rahmat Allah kita dipertemukan di surga-Nya. Allahumma amin!

No comments:

Post a Comment