CARA BIJAK KELUARKAN DUIT KWSP

  • 7
Anda ada akaun KWSP? Simpanan KWSP adalah simpanan persaraan untuk hari tua. Ia terbahagi kepada dua akaun iaitu Akaun 1 dan Akaun 2 di mana:
+ Akaun 1: 70% daripada simpanan dan khusus untuk persaraan
+ Akaun 2: 30% daripada simpanan dan khusus untuk pengeluaran pra-persaraan yang boleh bagi tambah nilai kepada simpanan persaraan.

Duit dalam KWSP itu duit sendiri tapi tak boleh guna sehingga umur bersara, iaitu 55 tahun.

Sebenarnya ada cara nak keluarkan dan guna duit KWSP itu, walaupun tak boleh keluar semua. Antara caranya adalah seperti berikut:

Akaun 1
1. Beli saham kat Bursa Malaysia. ---> Sekarang tak pasti masih boleh lagi atau tak.
2. Beli Unit Trust. ---> Beli dan yang ada potensi bagi dividen 10% ke atas. Boleh buat setiap 3 bulan atau 4 kali setahun.

Akaun 2
1. Beli rumah daripada pemaju. Keluarkan KWSP sebanyak deposit yang diperlukan. Tapi kat pemaju selalunya tak perlu deposit sampai 10%.
2. Beli rumah daripada orang (subsale). Lepas sign SPA, boleh keluarkan duit KWSP.
3. Keluarkan untuk bayar baki hutang rumah sebelum refinance atau jual.
4. Keluarkan untuk bayar ansuran rumah setiap bulan. Duit dari poket sendiri yang sepatutnya untuk bayar ansuran, boleh guna untuk pelaburan lain.
5. Keluarkan untuk daftar haji atau kos pergi haji apabila dapat panggilan.
6. Keluarkan untuk bayar kos sambung belajar. Peningkatan pendidikan boleh meningkatkan pendapatan. Nak guna untuk bayar PTPTN pun boleh ye.
7. Membiayai kos rawatan penyakit kritikal atau membeli peralatan bantuan kesihatan. ---> Kalau ada mencarum takaful, kes seperti ini boleh dielakkan.
8. Umur dah 50? Boleh keluarkan sebahagian.
9. Ada RM 1 juta 50 ribu dalam KWSP? Kalau ada, tak baca dah kot status saya ini. ^_^
10. Semua simpanan boleh dikeluarkan apabila bertukar dari sektor swasta ke sektor kerajaan dari sistem KWSP ke sistem Pencen.

Sekian. Terima kasih. Care to share.


RFS
Bukan staf KWSP

Rujukan

7 comments:

  1. As salam tuan..
    Boleh suggest unit trust mna yg baik..yg btoi2 sy boleh trust..cz skg mmg ramai yg ambil ksempatan ats unit ini..ada dh kwn2 yg kena..sy bminat tp cuma xada keberanian dn tidak tau halal haram bisnes mereka..mohon pncerahan tuan..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi zura, suka menanam pokok anggur, blueberi tak....0196181523...emma

      Delete
    2. Emma nak keluarkan semua kwsp utk operate anak dlm perut bagi dia keluar boleh tak?

      Delete
    3. Hi zura, suka menanam pokok anggur, blueberi tak....0196181523...emma

      Delete
  2. Whatsapp saya 0105635358 utk pelaburan yg lebih selamat.

    ReplyDelete
  3. Buat pelaburan bitcoin..boleh watsap sy utk ketahui lbih lanjut.(0135695116).daftar free dulu https://ethtrade.org/@958345

    ReplyDelete
  4. Saya nak beli rumah dan pinjaman atas nama saya. Saya nak letakkan nama isteri saya sebagai penama kedua (bukan sebagai penjamin atau nama kedua dalam pinjaman rumah). Dalam hal ini, boleh tak saya keluarkan wang KWSP isteri saya bagi tujuan pembelian rumah?

    ReplyDelete