PERANGKAP MLM/SCAM

  • 0
Saya percaya semua orang pernah ditawarkan menyertai mana-mana bisnes MLM dan/atau Skim Cepat Kaya (Scam/SCK). Ada yang akap macam ini, "Belum lengkap hidup seseorang itu sekiranya belum pernah ditawarkan menyertai MLM dan/atau Skim Cepat Kaya."

Saya sendiri pernah beberapa kali ditawarkan pelbagai bisnes MLM dan SCK sejak menuntut di IPT sehingga ke hari ini. Ada yang saya sertai sekadar untuk mendapatkan produk dengan harga ahli, ada bisnes yang membuahkan sedikit keuntungan dan tidak sedikit pula yang rugi.

Namun begitu berasa serik menanggung rugi, saya mula berjinak untuk belajar tentang bisnes, kewangan dan pelaburan yang sebenar. Mujur saya agak cepat berasa serik, iaitu ketika masih di IPT. Apabila sudah mula bekerja, saya lebih banyak belajar tentang bisnes, kewangan dan pelaburan melalui buku, ebook, seminar dang bengkel sama ada yang percuma mahupun yang berbayar sehingga 4 angka.

Alhamdulillah, sejak itu saya lebih berhati-hati dalam membuat keputusan dan bertindak serta tidak pernah lagi menyertai mana-mana bisnes dan pelaburan yang mengarut.

Satu perkara yang patut saya syukuri, dulu saya tidak pernah menyertai bisnes MLM atau terperangkap dalam SCK dengan menggunakan duit pinjaman sama ada daripada ahli keluarga, apatah lagi daripada institusi kewangan. Jadi, walaupun pernah jatuh rugi beberapa kali, kerugian yang ditanggung tidak begitu teruk berbanding mereka yang berani dan sanggup membuat pinjaman.

Biasanya jurujual bisnes MLM dan SCK suka mensasarkan golongan penjawat awam (pegawai kerajaan) sebagai mangsa.

Kenapa? Kerana para penjawat awam biasanya begitu mudah dipujuk agar membuat pinjaman peribadi bagi menyertai sebarang bisnes/pelaburan yang menjanjikan keuntungan tertentu. Dan sememangnya pihak institusi kewangan juga lebih mudah meluluskan permohonan bagi golongan penjawat awam.

Boleh dikatakan sekiranya ada penjawat awam yang masih belum pernah menanggung hutang pinjaman peribadi itu adalah satu perkara yang sungguh pelik.

Jika anda atau pasangan anda adalah seorang penjawat awam, sila berhati-hati! Perangkap MLM dan SCK sentiasa menanti. ;)


RFS

P/S: Duit simpanan selalu habis? Terpaksa berhutang sehingga gaji seterusnya masuk? Nak tahu cara mudah dan seronok simpan duit? 100% PERCUMA. Download ebook Cara Mudah Simpan Duit di sini ---> bit.ly/cmsdfreemium



TIP JIMAT ELEKTRIK - SETERIKA

  • 0
Seterika adalah alat yang menggunakan tenaga elektrik yang tinggi.

Bagi menjimatkan tenaga, rancang masa tertentu untuk menggosok pakaian. Gosok pakaian sebanyak mungkin pada satu-satu masa.

Jika menggosok sehelai dua pakaian sahaja, proses memanaskan seterika perlu menggunakan lebih banyak tenaga elektrik. Amalan sepert ini akan menyebabkan bil elektrik meningkat.

‪#‎SimpanDuit‬ ‪#‎JimatDuit‬

RFS
mudahsimpanduit.blogspot.com

P/S: Seorang kawan saya mengesyorkan agar menjadikan seterika sebagai hadiah perkahwinan kepada pasangan pengantin baru. Rakan saya itu mendapat seterika sebagai hadiah perkahwinan dan menggunakan seterika hadiah itu selama 10 tahun. Bayangkan berapa banyak manfaat daripada sebuah seterika berbanding pinggan mangkuk ataupun gelas bagi pasangan penganti baru.

P/P/S: Ramai rakan saya mengesyorkan agar membeli seterika jenama Philips kerana kualiti dan ketahananya. Saya sendiri selesa menggunakan seterika jenama Philips sejak lebih 15 tahun yang lalu.

MULA BISNES DENGAN APA YANG ADA DI TANGAN

  • 0
Dari Ainon Business School (ABS):

Apakah maknanya fakta dan statistik di bawah ini?

+ 93% bisnes ditutup dalam tempoh 3 tahun selepas mula beroperasi.

+ 74% produk baru tersungkur dalam pasaran.

+ 80% bisnes yang dibuka dengan menggunakan modal
pinjaman bank dan geran berakhir gulung tikar.

Maknanya:

+ Mulakan bisnes dengan modal yang sedia ada dalam tangan. Sebagai contoh, mulakan bisnes dari rumah. Gunakan alat-alat yang sudah sedia ada di dalam rumah.

+ Gunakan strategi ikat perut.

+ Pertaruhkan duit modal dari simpanan sendiri pada jumlah yang kita mampu bakar. Kalau kita mampu bakar RM2k, pertaruhkan duit RM2k itu sahaja. Kalau lingkup, kita masih dapat bangun semula dan cuba bisnes lain.

+ Jangan sekali-kali memulakan bisnes baru dengan menggunakan modal duit pinjaman bank.

+ Jangan mulakan bisnes dengan mengeluarkan produk baru. Jual produk yang dikeluarkan oleh syarikat lain. Pilih produk yang mudah dijual.
_____

Mulakan bisnes dengan wang yang ada di tangan. Jangan memulakan bisnes dengan wang pinjaman.

Ada banyak bisnes yang boleh dimulakan tanpa wang ataupun dengan jumlah wang yang sedikit seperti mejadi ejen affiliate, dropship, takaful, unit amanah dan sebagainya. Saya syorkan belajar di sini ---> bit.ly/17cjtpc atau kalau nak yang lagi jimat, klik yang ini ---> bit.ly/1U1kaod

Seseorang yang tidak mampu menjana wang tanpa wang, maka dia tidak akan dapat menjana wang walaupun mempunyai wang.

Kata Azizi Ali, "Nak jadi usahawan amat senang. Sesiapa sahaja boleh buka kedai. Tapi nak jadi usahawan yang berjaya bukannya senang. Untuk memastikan kedai masih kekal beroperasi sejak hari pertama dibuka perlukan banyak kepakaran. lmu, usaha, disiplin dan stamina 4 perkara di antaranya."


RFS

P/S: Ramai orang pandai buat duit. Semua orang pandai habiskan duit. Tapi tidak ramai yang pandai urus duit.

Perkara paling penting dalam mengurus kewangan adalah membina simpanan.

Ini saya belanja satu ilmu ---> bit.ly/1MCURFH
Percuma sahaja. Satu sen pun tak payah bayar. Jangan cakap saya tak payung. ^_^

RAHSIA KEKAYAAN DAN KEBAHAGIAAN

  • 0
Prof. Dr. David Guy Myers seorang pakar dalam bidang psikologi ada menulis tentang hubungan antara kekayaan dan kebahagiaan dalam buku beliau The Pursuit of Happiness: Who is Happy and Why.

Beliau menyatakan bahawa kajian yang dijalankan di serata dunia membuktikan ada 2 cara untuk menjadi kaya dan bahagia.

1. Memiliki harta yang banyak.
2. Tidak mempunyai kehendak yang banyak.

Jadi sekiranya anda bercita-cita hendak menjadi seorang yang kaya dan bahagia sekali gus, pastikan anda memiliki banyak harta dan pada masa yang sama tidak mempunyai banyak kehendak.

Saya mendapati ramai orang yang telah mencapai kebebasan kewangan adalah mereka yang memiliki aset (pendapatan pasif) yang cukup dan pada masa yang sama kehidupan mereka sederhana namun selesa.

Tidak dinafikan, ada juga di antara mereka yang mencapai kebebasan kewangan menjalani hidup agak mewah. Namun ianya tidak menjadi masalah selagi mana aset mereka masih mampu menampung perbelanjaan keperluan dan kehendak mereka sekeluarga.

Kesimpulannya, bagi menjadi seorang yang kaya dan bahagia pastikan agar terlebih dahulu dapat mencapai kebebasan kewangan.


RFS

P/S: Mulakan langkah pertama anda ke arah kebebasan kewngan dengan membina simpanan yang kukuh. Sekiranya anda masih berasa sukar membuat simpanan secara konsisten setiap bulan, panduan kewangan ini boleh membantu menyelesaikan masalah anda  ---> mudahsimpanduit.blogspot.com

KEBEBASAN KEWANGAN

  • 0
Kebebasan kewangan adalah apabila jumlah pendapatan pasif setiap bulan melebih jumlah perbelanjaan bulanan.

Financial Freedom = Passive Income > Expenses


Modul Belajar Ilmu Kebebasan Kewangan

Saya sangat mengesyorkan buku Cashflow Quadrant dan permainan Cashflow oleh Robert Kiyosaki sebagai modul mempelajari ilmu kebebasan kewangan.

Permainan Cashflow yang direka oleh Robert Kiyosaki  ini adalah simulasi sebenar bagaimana kita menguruskan kewangan peribadi. Matlamat utamanya adalah mencapai impian yang kita inginkan. 

Tapi sebelum itu kita terlebih dulu perlu mencapai kebebasan kewangan dengan cara membina pendapatan pasif yang lebih besar berbanding perbelanjaan. Setiap pemain perlu keluar daripada perlumbaan tikus (rat race) secepatnya bagi mencapai kebebasan kewangan.
Harganya tidak sampai pun RM10 (hanya RM9.68). Kalau beli papan permainan Cashflow yang sebenar, harganya tidak kurang RM200 dan anda perlu mencari rakan lain yang berminat agar dapat bermain bersama.

Saya pernah beli papan permainan Cashflow yang sebenar tapi hanya main tidak sampai 10 kali sebab susah hendak mencari rakan bemain dan sekali main akan makan masa yang agak lama.


RFS

P/S:

Untuk mencapai kebebasan kewangan, secara asasnya setiap orang perlu memiliki simpanan yang besar. Simpanan yang besar boleh dibina bermula daripada simpanan yang kecil namun konsisten setiap bulan. Kemudian simpanan itu perlu dilaburkan bagi membesarkan tabung simpanan sedia ada.

Jika anda masih berasa sukar membuat simpanan secara konsisten pendapatan bulanan, saya sangat syorkan agar anda meempelajari dan mengamalkan panduan kewangan ini.

PENDAPATAN PASIF

  • 0
Pendapatan pasif adalah pendapatan yang diterima daripada kerja yang dibuat terlebih dahulu dan tidak memerlukan usaha tambahan. Kalaupun perlu kerja tambahan, kerja itu hanya sedikit dan lebih mudah.

Contoh pendapatan pasif seperti kutipan sewa hartanah, royalti (buku, lagu, filem, game, software, application, bisnes francais), dividen pelaburan dan sebagainya.

Semakin besar jumlah pendapatan pasif seseorang, semakin cepat pula dia mencapai kebebasan kewangan (Financial Freedom).


Saya sendiri menceburi pelaburan hartanah dan menguruskan beberapa rumah sewa sebagai sumber peendapatan pasif. Tapi pelaburan hartanah perlu simpanan yang agak besar untuk permulaan.

Di samping itu, saya juga menjalankan satu perniagaan yang boleh menjana pendapatan pasif dengan modal pemulaan serendah RM10. Sekiranya anda turut berminat menjana pendapatan pasif melalui perniagaan ini, sila hantar mesej menggunakan SMS/WhatsApp ke nombor telefon saya 019212 9076 dengan mesej ---> Projek Pendapatan Pasif


RFS

DEFINISI KAYA (HARTA)

  • 0
Saya bersetuju dengan pendapat yang menyatakan bahawa kaya itu adalah apabila seseorang memiliki pendapatan pasif yang lebih besar berbanding perbelanjaan atau lebih sering disebut dengan istilah kebebasan kewangan (Finaancial Freedom). 

Financial Freedom = Passive Income > Expenses

Bukan semua orang mampu menjadi jutawan. Dan bukan semua jutawan pula mencapai kebebasan kewangan. 

Tapi sesiapa sahaja (ya, sesiapa sahaja) mampu mencapai kebebasan kewangan jika memiliki ilmu serta sanggup mengamalkan tabiat kewangan yang baik.

Apabila telah mencapai kebebasan kewangan, dengan sendirinya jalan ke arah menjadi jutawan akan menjadi lebih mudah.


RFS

P/S: Ada perbezaan pandangan terhadap istilah pendapatan pasif. Saya akan cuba terangkan apa yang saya faham tentang pendapatan pasif pada perkongsian akan datang.

P/P/S: Nak tahu cara mudah dan seronok simpan duit? Rujuk di sini --->  mudahsimpanduit.blogspot.com

DEFINISI KAYA

  • 0
Definisi kaya tidak sama bagi setiap orang.

1. Menurut majalah Forbes, orang kaya adalah orang yang memiliki pendapatan sekurang-kurangnya USD 1 juta setahun.

2. Mengikut pandangan kebanyakan rakyat Malaysia pula orang kaya adalah seorang jutawan iaitu orang yang memiliki sekurang-kurangnya RM 1 juta dalam akaun simpanannya.

3. Seorang sahabat Nabi SAW yang bernama Abdullah bin Amru bin Al-As pernah ditanya oleh seorang lelaki, "Bukankah kami termasuk orang-orang yang miskin?"
Abdullah berkata kepada orang itu, "Adakah engkau mempunyai isteri yang tinggal bersamamu?"
Dia menjawab, "Ada." 
Abdullah bertanya, "Adakah engkau mempunyai kediaman yang engkau diami?"
Dia menjawab : "Ada." 
Abdullah berkata, "Kalau begitu engkau termasuk orang-orang kaya."

4. Rasulullah SAW pernah berkata, "Bukanlah kaya itu kerana banyak harta tapi kaya (yang sebenarnya) ialah kaya jiwa. [Direkodkan oleh Imam Muslim]

Apakah maksud kaya jiwa? Kaya jiwa ialah jika hati mampu bersabar apabila diuji dengan kemiskinan dan mampu bersyukur apabila diuji dengan kekayaan (ya, menjadi kaya juga merupakan suatu ujian). 

Dalam apa jua keadaan orang yang memiliki hati dn jiwa yang sedemikian akan mendapat ketenangan dalam hidupnya.

Maha Adil Allah SWT yang telah menentukan bahawa kekayaan jiwa itu boleh dimiliki oleh sesiapa sahaja tidak kira orang miskin atau kaya. Asalkan hati itu dihubungkan dengan Allah, maka hati itu akan tenang.

Wallahu ta'ala a'lam.

Apa definisi kaya menurut anda? ^_^



RFS

P/S: Dalam perkongsian akan datang insya-Allah saya akan kongsikan definisi kaya (harta) menurut pilihan saya. ;)

P/P/S: Nak tahu cara mudah dan seronok simpan duit? Download ebook Cara Mudah Simpan Duit di sini ---> mudahsimpanduit.blogspot.com

TIP JIMAT ELEKTRIK - ALAT PENYAMAN UDARA

  • 0
Alat penyaman udara yang biasa terdapat di rumah menggunakan 25 peratus daripada jumlah keseluruhan penggunaan elektrik dan menyumbang antara 25-30 peratus bil elektrik.

Malah ada yang mengatakan bahawa 1 alat penyaman udara bersamaan pertambahan RM100 pada bil elektrik setiap bulan.


Tip Jimat Elektrik bagi Alat Penyaman Udara

1. Laraskan suhu alat penyaman udara di antara 23 ke 25 darjah celsius.

2. Tukar atau bersihkan penapis alat penyaman udara dengan kerap untuk memaksimumkan potensi penyejukan unit tersebut. Penapis yang kotor menghalang edaran udara dan mengurangkan kecekapan alat itu.

3. Selain itu, penyelenggaraan secara kerap juga boleh membantu alat penyaman udara beroperasi pada tahap optimum.

4. Tutup semua pintu dan tingkap serta lubang edaran udara untuk memastikan udara sejuk tidak keluar dari bilik.

5. Pada waktu malam, buka kipas dan tetapkan masa alat penyaman udara untuk ditutup. Selalunya suhu bilik akan mencecah tahap yang selesa selepas beberapa jam alat dipasang. Penggunaan kipas pula lebih murah dan membantu pengedaran udara di dalam bilik.

RFS

WANG BUKAN SEGALANYA?

Ada yang berkata bahawa wang bukan segalanya.

Namun semua orang mencari wang, termasuk orang yang mengatakan bahawa wang bukan segalanya.

Tiada yang salah dengan mencari wang selagi caranya halal dan tidak menyalahi undang-undang.

Wallahu ta'ala a'lam.



RFS

P/S: Gaji banyak tapi tak tahu ke mana? Susah simpan sekurang-kurangnya 10% gaji? Nak tahu cara mudah dan seronok simpan duit? Rujuk di sini ---> mudahsimpanduit.blogspot.com

FOKUS PADA TELUR SENDIRI

  • 0

Ciki. Seekor ibu ayam.

Ciki sedang mengeram telurnya yang sebiji.

Pandang sebelah. Eh sarang sebelah ada 2 biji telur. Kalau aku eram lagi banyak anak aku.

Ciki angkat bontot dan pindah ke sarang sebelah.

Eram. Eram.

Pandang sebelah. Eh sarang sebelah ada 4 biji telur. Kalau aku eram lagi banyak anak aku.

Ciki angkat bontot dan pindah ke sarang sebelah.

Eram. Eram.

Pandang sebelah. Eh sarang sebelah ada 6 biji telur. Kalau aku eram lagi banyak anak aku.

Ciki angkat bontot dan pindah ke sarang sebelah.

Eram. Eram.

Tiba-tiba Pak Jib datang. Masuk reban dan ambil telur. Untuk dibuat telur dadar, telur mata kerbau, telur separuh masak dan char kuey teow telur dibasuh.

Aduh. Ciki menyesal. Kalau aku duduk mengeram diam-diam kat telur dulu, mesti sempat menetas. Walaupun sebiji.

[Umar Talib]
______

Dulu kisah saya dalam dunia perniagaan internet seperti ini.

Apa yang nampak menguntungkan, semua hendak dibuat. Akhirnya yang dikejar tak dapat. Apa yang dikendong habis berciciran. Semua tidak menjadi.

Kata kuncinya di sini adalah FOKUS.

‎RFS‬

P/S: Turning point saya untuk fokus hanya pada bidang (niche) tertentu bermula sejak menyertai Konvensyen Pakar Bisnes Internet 2013 di Wisma MCA.

KADAR HUTANG ISI RUMAH RAKYAT MALAYSIA

  • 0
Sekiranya diteliti, hampir setiap isi rumah di Malaysia paling kurang ada menanggung satu hutang, sama ada hutang kereta ataupun hutang rumah.

Manakala setiap pelajar yang baru menamatkan pengajian di IPT, terutama daripada golongan menengah ke bawah, khasnya lelaki, apabila tersilap percaturan akan terbeban dengan 3 hutang sekaligus, iaitu hutang belajar, hutang kereta dan hutang persendirian bagi membiayai perkahwinan.

Cuba bayangkan apabila mereka baru bekerja dengan gaji RM1500-2000 kemudian ditolak hutang-hutang itu, berapakah wang yang masih berbaki? Belum sampai pertengahan bulan mereka sudah kehabisan wang gaji.

Tidak hairan kadar bankrap di negara ini mencapai 60 orang setiap hari.

RFS

STRATEGI PEMASARAN BERASASKAN NOMBOR

  • 0

PERKONGSIAN YANG AGAK PANJANG UNTUK DIHADAM TAPI SANGAT BERNILAI ILMUNYA INI ADALAH TULISAN TUAN BUKHAIRI RAMLI

-------
Sebelum mula
-------

Prinsip saya mudah sahaja: tiada rahsia. Segala benda yang boleh saya kongsi, saya betul-betul kongsi. Tiada sorok-sorok.

Kalau saya boleh kongsi dengan tulisan, saya tulis.

Kaveat 1: ada situasi yang perlu lebih mendalam, kita perlu bertalaqqi. Belajar depan-depan. Ada interaksi. Senang tunjuk sana sini.

Kaveat 2: ada situasi pula, sangat merugikan masa untuk Tuan Puan belajar. Sebab learning curve terlalu besar. Jadi, kalau kita guna 80/20 Principle dan teori comparative advantage, masa Tuan Puan lebih elok digunakan untuk jalankan bisnes. Benda yang susah nak belajar tu serahkan kepada orang lain.

Contoh: Bila aircond kereta rosak, kita tak belajar macam mana nak repair sebab bukan comparative advantage kita. Kita serahkan kepada pakar aircond kereta.

Maknanya?
1. Tiada sorok-sorok. Tulisan ini panjang. Sangat.
2. Boleh lihat asas di sini. Jika perlukan lebih, nanti kita cerita lain.

Kita bahagi 3 tulisan ni. Strategi, pemasaran dan berasaskan nombor.

✪✪✪✪✪✪
STRATEGI
✪✪✪✪✪✪

Strategi ialah sebab di sebalik mengapa sesuatu itu dilakukan. Taktik ialah apa yang dilakukan untuk mencapai sesuatu strategi tadi.

Taktik ini benda-benda yang nampak. Kalau kita tiru seseorang itu, biasanya kita tiru taktik la tu.

Strategi lebih kepada niat mengapa ia dilakukan. Kalau kita tak boleh teka niat seseorang, kita mungkin akan tertiru taktik yang salah.

Strategi ini melihat kepada keseluruhan perkara itu. Taktik ini hanya melihat kepada satu bahagian sahaja.

**************
The right strategy
makes any tactic
work better.

The right strategy
puts less pressure
on executing
your tactics perfectly.
**************

Dengan mempunyai strategi, kadang-kadang kita tak perlu ada taktik yang kuat. Strategi yang betul mengurangkan beban kepada sesuatu taktik.

+++++++++++

Contoh:

Tuan Abu Mu'aaz Munir Azizan ada cakap dalam bebelan saya sebelum ini 'ini copywriting terbaik'.

Masalahnya, saya tidak tulis bebelan itu dengan niat nak buat copywriting yang baik. Copywriting ialah taktik.

Saya sekadar bercakap mesej yang patut didengar kepada grup yang patut mendengar. Itu strateginya. Dengan strategi yang betul, tulisan yang tidak mematuhi asas copywriting dan tak ditulis dengan niat sebagai copywriting pun boleh jadi copywriting.

Sebab itu saya bukan seorang copywriter, per se. Saya pun tak rasa Tuan Faisal Abdullah ni seorang copywriter, in the strictest sense of the word.

Saya ingat dulu Tuan Faisal pernah tunjuk landing page beliau, katanya 'page ini designnya buruk, tulisannya 2-3 kerat, tapi dapat convert banyak'.

Strategi beliau betul. Offer yang betul diberi kepada target yang betul dengan cara yang betul pada masa yang betul. Tiada pressure kepada design (taktik) untuk jadi cantik, tiada pressure kepada copywriting (taktik) untuk tulis ayat terlalu bombastik dan hype.

(Tapi bila fikir balik, mungkin kami memang copywriter. Itulah kerja copywriter daripada definisi sebenar: kaji produk, kaji market dan bina strategi untuk menjual. Copywriter bukannya kerja untuk buat ayat bombastik dan hype semberono semata).

+++++++++++

Bayangkan strategi ni macam sebuah jambatan yang ada banyak tiang. Strategi yang betul = banyak tiang yang menyokong jambatan. Jadi kalau satu-satu tiang tak berapa kuat, tak mengapa. Sebab tiang lain pun sama menyokong.

Pemikiran taktikal = hanya ada satu tiang. Sebab tu tiang tu tak boleh retak atau bermasalah sikit pun. Ada satu saja. Berat seluruh jambatan semua terbeban kepada satu tiang itu.

Apa benda saya membebel ni?

Kita lihat ramai orang meletak semuanya atas satu tiang: iklan.

Masalahnya, iklan perlu hampir sempurna jika kita semata-mata bergantung kepada ia untuk bina bisnes.

Kalau kita baru mula, macam mana kita nak buat iklan yang sempurna? Kita seolah-olah masuk ke dalam bisnes yang mustahil untuk dimenangi (kalau kita main cara ini).

Sebenarnya, kita hampir tak boleh tak tahu kenapa iklan tu tak perform, kenapa reach tak jalan, kenapa orang tak klik, kenapa klik tapi takde sales semata-mata dari screenshot metrik iklan.

Sebab? Kita tak tahu pun iklan tu untuk siapa, target pada siapa, target betul ke salah, jual apa, harga berapa. Bla bla bla.

Kita tak nampak apa. Gelap. Kalau kita tak tahu strategi di sebalik iklan itu, kita tak boleh nak tahu kenapa ia perform sepertimana ia perform.

Dalam DVD STP kalau kita perasan, sejam lebih pertama itu Tuan Faisal cerita benda yang macam takde kaitan pun secara langsung dengan iklan.

Ada ilmu tentang psikologi. Yang saya ingat tentang conformity: mengapa manusia suka buat benda yang orang lain pun buat.

Ada ilmu tentang upsell, tentang flagship product, front end, back end dan sebagainya.

Ini semua strategi lengkap. Bukan sekadar tunjuk macam mana buat iklan.

Ada benda-benda lain yang perlu kita ambil kira. STP ini bukan pil magik yang kita telan hari ini, esok terus sales masuk berdentum-dentum.

✔ Kenapa orang lain senang buat sales?

Sebab kita lihat taktiknya. Kita tak nampak strateginya.

Atau seperti dikatakan Tuan Faisal dalam audio beliau, kita tak nampak berapa banyak buku dia dah baca, berapa banyak ilmu dia telah pelajari untuk sampai ke tahap 'senang buat sales' tu.

Apabila kita tiru, kita nak tiru apa yang kita nampak. Kita nak tiru taktik. Tanpa kita tahu niat atau strategi di sebalik taktik itu.

Baru tadi Tuan Faisal post, kalau buat iklan, pastikan kita tahu kenapa iklan tu dibuat.

Strategi yang berlainan, taktiknya berlainan. Kalau kita berniat nak kumpual leads, taktik iklannya lain. Belanja iklannya pun lain.

✔ Strategi ini benda paling payah nak cerita. Sebab strategi ada sangat banyak.

Dan kita perlu ambil kira banyak perkara.

1. Product / market fit.
Sesuai atau tidak produk yang kita tawarkan kepada target market kita.

Siapakah target market kita?

Adakah produk ini sesuatu yang mereka sedia ada perlu/mahu?

Copywriter yang legend-legend selalu kata 'kita tak boleh nak cipta keinginan, kita hanya boleh channel keinginan itu'.

2. Customer development.
Lebih kurang macam di atas. Tapi lebih mendalam.

Kita perlu bersedia untuk menjual lama sebelum kita menjual. Ini agak advanced sedikit.

Kalau siapa ingat, Tuan Faisal pernah kata beliau memang guna pre-launch untuk setiap produk dan sentiasa akan.

Ini spekulasi saya, tapi saya rasa pre-launch yang beliau maksudkan ialah mengenal pasti bakal pelanggan, mencipta minat di kalangan mereka untuk produk baru ini dan melihat sama ada mereka ini mahu membeli atau tidak.

Dan semua ini dilakukan sebelum produk dicipta i.e. memastikan demand ada, baru mulakan bisnes itu.

Di sini boleh kumpul leads, boleh kumpul preorder. Macam-macam boleh buat.


✪✪✪✪✪✪✪✪
PEMASARAN
✪✪✪✪✪✪✪✪

Bahagian ini mudah sahaja.

Apakah itu pemasaran?

Pemasaran = memberitahu apa nak diberitahu kepada orang yang nak diberitahu melalui saluran yang betul

Kalau kita dissect,
apa nak diberitahu = mesej
orang yang nak diberitahu = market
saluran = media

Saluran kita di sini ialah FB ads. Itulah medianya.

Mesej dan market ini perlu ada keserasian. Macam kita cakap di atas, mesej yang betul perlu sampai kepada market yang betul.

Di sinilah precise interest, targeting dsb tu perlu betul. Sebab kita mencari market yang betul.

Ini pun termasuk dalam strategi. Ada juga yang cakap dengan saya 'saya main letak saja iklan, tak tau pun targetting, bidding apa semua tu, terus review dan submit saja'.

Haiyo!


✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪
BERASASKAN NOMBOR
✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪

Strategi memberitahu kita mengapa sesuatu itu dibuat.

Nombor memberitahu kita performance setiap sesuatu itu. Sama ada patut dibuat lagi atau tidak. Sama ada perlu di-tweak untuk mendapat performance lebih.

Ini yang kita panggil marketing metrics. Metrik ini yang akan beritahu kita, prestasi usaha kita. Skor kita.

Kita perlu tahu data dalam bisnes kita.

Kos, jualan, margin untung.

Berapa lifetime value of customer, berapa cost per acquisition, berapa allowable ad spending (boleh rujuk bebelan saya sebelum ini).

Tuan Faisal juga ada kata, kita perlu jelas: berapa kita mahu sebulan, berapa modal kita, berapa jualan produk sehari. Bla bla bla.

Metrik ini akan jadi panduan kita.

Tuan Muhammad Zukermi ada cakap 'jika saya spend RM100 dan dapat 5 sale sehari, bayangkan jika saya spend RM10k sehari'.

Ini kata-kata orang yang tahu nombornya.

Katakan untung satu produk RM30. 5 sale = RM150. Tolak kos iklan = RM50.

Maknanya untuk setiap RM100 yang Tuan Zukermi spend, beliau akan dapat RM50 untung i.e. 50% untung.

Beliau kata itu saja rahsia beliau.

Atau pun kalau kita bina ayat baru, kita boleh kata begini: kalau setiap RM100 saya dapat untung RM50, maka bodohlah saya untuk berhenti spend pada RM100 saja. Baik saya spend sehingga RM10k. Ideally, unlimited. Tapi sampai satu masa, market akan saturated. Jadi RM10k mungkin upper limit.

Betul kan? Itu satu sudut pandang yang lain. Mindset yang lain.

Tuan Puan boleh buat begitu? Spend X dapat 1.5X semula? Boleh, jika Tuan Puan tahu nombor-nombor bisnes sendiri.

✔ Bagaimana cara nak kira nombor-nombor ini?

Ada banyak cara. Bergantung kepada bisnes model Tuan Puan. Kalau ada agen, lain kiranya. Kalau barang itu dibeli berulang, lain kiranya.

Kita lihat satu contoh berdasarkan satu situasi bisnes.

+++++++++++

Contoh:

Bisnes jual tudung.

Harga purata kos satu tudung = RM20
Harga purata jualan satu tudung = RM50

Untung kasar = (50-20)/50 = 60%

60% ini ialah gross margin. Gross margin dikira pada hard cost untuk barang.

Daripada gross ini kita boleh tahu berapa kita ada untuk 'main-main'. Lebih kecil margin kita, lebih sikit duit untuk kita main-main.

Katakan:
Gaji kita = 10% (buat bisnes jangan lupa ambil gaji sendiri!)
Untung syarikat = 15%
Kos iklan = 10%
Kos overhead = 15%
Kos shipping = 2%
Total = 52%

Selagi total cost ini kurang daripada gross margin, maknanya kita ok.

Jadi, kalau kita nak gaji RM5k sebulan, kita perlu buat jualan RM50k sebulan i.e. jual 1000 tudung.

Nampak tak?

Setiap bisnes patut boleh jawab soalan ni: berapa kena jual untuk dapat gaji RM3k? RM5k? Nombor ini semua patut ada dalam kepala.

++++++++++

Sebab itu kita perlu tahu gross margin berapa, baru kita tahu berapa nak allocate di setiap kos lain.

Bisnes kita akan jatuh cepat kalau gross margin sangat rendah. Katakan 15%.

Kalau 15% gross margin, berapa je tinggal nak bayar diri sendiri, nak bayar kos lain? Bisnes ini doom to fail daripada mula. Bukan masalah iklan!

Ideally, kita buat ni sebelum bisnes. Jadi kita boleh elakkan failure sebelum kita mula. Doom to fail? Terus tinggalkan, cari bisnes lain!

Kalau margin sikit, jual la berjuta sekalipun, hujung bulan tetap tak nampak duitnya. Jualan berapa banyak tu tak berapa penting. Yang lebih penting ialah margin. Jumlah jualan kalau lebih certain threshold dah cukup dah.

Margin kalau tak cukup, sampai besar mana pun takkan cukup.

Ada kos yang tidak fleksibel seperti overhead, gaji pekerja, bil api dsb i.e. ia tidak berubah mengikut berapa banyak jual. Tidak boleh dikira percentage.

Contoh: sewa kedai RM1500. Jual sehelai tudung, atau jual 2 juta tudung, sewa kedai tetap sama.

Ada juga kira-kiranya. Tapi kena buka spreadsheet untuk kira tu semua.

Semua ini boleh di-tweak untuk di-optimise.

Apabila dah ada semua ni, senang saja. Macam tombol yang kita pulas untuk dapat nilai sekian sekian banyak.

-------

Ini satu contoh saja. Kita nak tahu margin dan berapa untung. Kita nak tahu untuk setiap RM1 yang kita dapat, berapa sen kita simpan, berapa sen syarikat simpan, berapa sen banyak pekerja, berapa sen bayar iklan dsb.

Ada pula kiraan lain untuk kita tahu berapa nilai seorang pelanggan, berapa kita boleh spend untuk acquire seorang pelanggan, berapa kos iklan kita.

Cara kira LTV, allowable ad spending ini ada saya cerita dalam bebelan sebelum ini.

SUSAHNYA!?

Kalau senang, semua orang boleh bisnes. Tiada la kelebihan kepada kita.

Warren Buffet cakap, kita patut ada economic moat. Apa itu moat? Dalam filem kita tengok istana lama ada air keliling dia kan? Nak masuk kena lalu jambatan.

Air itulah moat. Ia adalah barrier to entry. Yang membuatkan orang lain sukar nak masuk. Itulah advantage kita.

Dan sebenarnya, kalau kita ada kompas dan peta yang betul, tak susah pun. Yang saya membebel panjang ni, kalau Tuan Puan hadam betul, boleh kata you're already better than 80% of the population la bak kata orang kampung saya.

Kesimpulan:
Ia tak susah.
Ia pun tak la senang sangat.
Kalau ada panduan yang betul, tak perlu teraba-raba, Mudah saja.

Apa yang penting?
Strategi!
_____

Shameless plug:
Semua teori asas saya sudah kongsi.

KITARAN KEGAGALAN

  • 0

Masalah nombor satu orang kita adalah tidak mempraktikkan apa yang telah dipelajari.

Bila dah praktik, ada halangan n terus give up.

Kemudian, lompat ke peluang lain pula.

Lepas tu jumpa kesusahan dan halangan baru, give up lagi dan lompat ke peluang baru lagi.

Inilah "Kitaran Kegagalan".

Making money is very simple. Once start, never stop.

Masalah orang yang gagal adalah, mereka sendiri menjajah minda mereka dengan kegagalan.
_____

Ini adalah kisah saya dalam dunia perniagaan internet sebelum tahun 2013.

Tahun lepas sehingga kini  saya menyertai beberapa seminar, bengkel dan group FB rahsia serta mendapatkan tutorial bagi mempelajari bisnes internet.

Antara sumber ilmu yang saya pernah dapatkan dan saya sangat syorkan agar rakan-rakan sekalian turut mendapatkannya.

1. Kovensyen Pakar Bisnes Internet. Dulu yuran RM90
2. Sekolah Jampi FB. Dulu yuran penyertaan RM60, sekarang tak pasti sebab ada penambahan modul baru dari semasa ke semasa.
3. InboxCash. Ini adalah produk digital premium paling mahal yang pernah saya bayar. Harga ikut pakej. Ada yang basic RM497, ada yang advance RM797. Saya ambik yang advance. :D Tapi hanya sesuai untuk yang serius nak mendalami bidang Pemasaran Emel.
4. Teknik 7 Naga. Teknik pemasaran alternatif menggunakan profile FB sahaja, tanpa perlu membakar duit untuk kos FB Ads. Yuran RM50 sahaja. Pulangan yang saya dapat tak terkata. Sangat berbaloi-baloi.

Sekian perkongsian saya kali ini.

Jika ada yang hendak ditanyakan, boleh komen di bawah.

Atau kalau segan nak komen, boleh terus PM. ^_^

Terima kasih.

RFS

PROJEK IBADAH QURBAN DI KEMBOJA

  • 0
Setiap setahun sekali, pemilik rumah akan bayar cukai tanah dan cukai taksiran.

Setiap setahun sekali, pemilik kenderaan akan memperbaharui insurans/takaful dan bayar cukai kenderaan.

Setiap tahun sekali, orang dan syarikat dengan pendapatan tertentu akan bayar cukai pendapatan.

Kurang lebih 40 hari sahaja lagi kita akan berjumpa kembali dengan hari raya 'Id al-Adha. Apa kata kalau setiap tahun sekali kita turut menyediakan belanjawan bagi menunaikan ibadah qurban.

Anggaran kadar qurban 1 bahagian lembu sekitar RM250-300 sahaja.

Jika kita sanggup dan mampu membayar cukai setiap tahun, kita sebenarnya sanggup dan mampu pula menunaikan ibadah qurban.

Wallahu ta'ala a'lam.

RFS

P/S: Rakan sepengajian saya di Darul Quran JAKIM yang berasal dari Kemboja, Ustaz Solah Reas Al-Hafiz, menawarkan ibadah qurban di kampung beliau dengan kadar RM280 bagi 1 bahagian lembu. Jika RM280 masih berbaki, akan dijadikan sebagai sedekah bagi pihak penaja qurban berkenaan. PM saya bagi maklumat lanjut. Terima kasih.

MINTA MAAF

  • 0
Saya tidak hairan jika ada orang yang bersalah tidak mahu mengakui kesalahannya apatah lagi hendak meminta maaf.

Saya juga tidak hairan jika ada orang yang bersalah kemudian mengakui kesalahannya dan meminta maaf.

Apa yang menghairankan saya adalah jika ada orang yang tidak bersalah namun meminta maaf kepada orang yang berbuat salah kepadanya. Hanya orang berjiwa besar dan berhati mulia sahaja yang sanggup melakukannya.

Wallahu al-Musta'an.

RFS

KEADAAN KEWANGAN ANAK MUDA KITA 2

  • 0
Anak muda baru bekerja tapi tidak ada kereta, dipandang hina.

Anak muda baru bekerja guna kereta import model terbaru, dipandang mulia.

Apa yang orang tidak tahu dan rasa, anak muda yang pertama hidup bahagia dan merancang sesuatu yang besar untuk masa depannya.

Manakala anak muda yang kedua hidup tertekan dan terbeban membela kereta yang makan instalment, minyak dan maintanance macam puaka.

Wallahu ta'ala a'lam.

RFS

P/S: Bagi kebanyakan orang, memiliki kereta itu perlu. Namun tidak semestinya kereta import model terbaru.

PAKEJ PEMBIAYAAN PERUMAHAN

  • 0
Apabila hendak membeli rumah menggunakan pembiayaan daripada institusi kewangan, ada beberapa pakej pembiayaan yang ditawarkan. Antaranya adalah seperti berikut ini.

1. Musharakah Mutanaqisah
2. Mudharabah
3. Bay' Bi-Thaman 'Ajil (BBA)

Sebagai pelanggan yang bijak (kerana membaca perkongsian ini ^_^), pilihlah pakej nombor 1 atau 2 dan elakkan memilih ataupun menerima tawaran nombor 3.

Usah menerima dan beranggapan bahawa apa sahaja pakej yang ditawarkan oleh institusi kewangan melalui pegawai mereka adalah yang terbaik bagi pelanggan.

Perbankan Islam adalah entiti bisnes dan bukannya badan kebajikan.

Sebolehnya maklumkan sejak awal membuat permohonan pembiayaan pakej apa yang anda kehendaki.

Jika anda tidak pasti hendak memilih pakej apa, ramai mentor pelaburan hartanah saya menasihatkan agar memilih pakej Islamic Full Flexi sama ada hartanah untuk kediaman mahupun pelaburan.


RFS
_____

P/S:

Sebagai pengguna, gunakan kebijaksanaan dan hak kita untuk melakukan sedikit "due diligence" sebelum melanggan mana-mana produk/perkhidmatan.

Perkara ini juga terpakai dalam bidang lain seperti insurans/takaful, perubatan, pendidikan, bahkan dalam urusan agama (furu'). Wallahu ta'ala a'lam.