HARGA RUMAH YANG MELAMPAU?

  • 0
Baru-baru ini di dada kahbar hangat memperbincangkan tentang isu harga rumah yang begitu tinggi dan dianggap agak melampau oleh sebahagian orang.
Baca berita penuh di [sini]
Bagi saya, harga rumah terutama projek perumahan baru sememangnya mahal. Tapi apa yang pelik, rumah yang mahal itu sebahagian besar telahpun ditempah malahan ada sesetengah projek yang telah habis terjual. :D Namun begitu, masih banyak rumah yang dijual pada harga yang berpatutan. :)

Kenapa saya berpandangan begitu? Bagini jawapan saya. Apabila ada permohonan pembiayaan/pinjaman perumahan masuk, [1] bank akan menilai harga sebenar rumah yang hendak dibeli dan [2] hanya akan memberikan pembiayaan/pinjaman sebanyak 90% daripada penilaian harga yang dibuat oleh juru nilai bertauliah. 

Sebagai contoh: sebuah rumah pangsa di Bandar Baru Nilai hendak dijual pada harga RM75k. Sedangkan menurut juru nilai harga semasa bagi unit di ramah pangsa itu dalam lingkungan RM60k sahaja. Itu adalah harga yang berpatutan bagi unit tersebut. Dengan begitu, bank hanya akan memberikan 90% daripada RM60k iaitu RM54k sahaja. Sekiranya pembeli tetap hendak membeli unit tersebut maka dia perlu membayar deposit daripada poketnya sendiri sebanyak RM6k + RM15k = RM21k. Saya yakin tidak ada orang yang begitu bodoh hendak meneruskan jual beli yang tidak adil seperti ini. :D

Bagi masalah di atas, apa yang boleh dibuat adalah [1] meminta kepada penjual supaya menurunkan harga di samping [2] turut meminta budi bicara pihak bank supaya menaikkan sedikit penilaian bagi rumah tersebut. Cara lainnya adalah [3] dengan mencari unit lain yang dijual pada harga berpatutan di kawasan yang sama ataupun berhampiran ataupun agak jauh sedikit. Usah mengeluh harga rumah yang mahal. Lebih baik berusaha mendapatkan rumah pada harga yang berpatutan ataupun murah.

Kesimpulannya, setiap rumah yang harganya dianggap begitu tinggi dan melampau oleh sebahagian orang akan melalui proses penilaian daripada bank. Tidak mungkin bank akan memberikan pembiayaan/pinjaman melebihi penilaian. Dan tidak mungkin pula ada orang yang mahu membeli rumah yang dijual terlalu mahal berbanding nilai/harga yang sepatutnya. Jadi selagi bank masih meluluskan pembiayaan/pinjaman dan pembeli bersetuju meneruskan proses pembelian, maka selagi itu pulalah harga rumah adalah berpatutan. Wallahu ta'ala a'lam.

Apa yang penting bukan harga rumah yang (dianggap) tinggi atau melampau. Yang paling penting adalah apa yang perlu dilakukan supaya mampu membeli rumah iaitu [1] menguruskan wang dan hutang dengan bijak, [2] meningkatkan pendapatan, [3] mencari rumah dengan harga yang sesuai mengikut kemampuan dan juga [4].


Nota tambahan

Sekiranya harga rumah diturunkan sebanyak 10-20% daripada harga semasa, saya percaya hampir semua orang yang menganggap bahawa harga rumah mahal masih tidak mampu membeli rumah. Kenapa begitu? Kerana yang bermain di fikiran mereka harga rumah mahal sehingga mereka tidak pernah membuat perancangan yang jelas bagi membeli rumah dan tidak mempunyai wang yang cukup bagi membayar deposit serta kos lainnya.

Saya juga percaya sebahagian besar yang berkomentar bahawa harga rumah mahal adalah mereka yang setiap bulan masih membayar hutang sewa beli kereta. Padahal setiap orang yang mampu membeli kereta sebenarnya mampu membeli rumah. Namun tidak setiap orang daripada mereka mampu membeli rumah apabila telah membeli kereta. Ini disebabkan peratusan DSR (Debt Service Ratio) ataupun DBR (Debt Burden Ratio) seseorang meningkat apabila telah membeli kereta secara sewa beli sehingga jika mereka memohon pembiayaan/pinjaman kepada bank bagi membeli rumah, permohonan tidak akan diluluskan. 

Sekiranya masih menyewa

Sekiranya sekarang ini anda masih menyewa, mohon pertimbangkan cadangan saya ini. Namun sebelum itu cuba buat kiraan seperti berikut ini:
Kadar sewa semasa x 200 = harga rumah yang boleh dibeli

Contoh: seorang rakan saya menyewa sebuah rumah pangsa denga kadar sewa RM600/bulan
RM600 x 200 = RM120k

Bermakna sekiranya beliau mahu, beliau boleh memilih bagi membeli rumah pangsa dengan harga kurang lebih RM120k di kawasan yang sama ataupun berhampiran daripada terus menyewa. Bayaran gadai janji bagi rumah berharga RM120k kurang lebih RM600/bulan bagi tempoh 30 tahun. Bayaran sewa akan terus meningkat dari tahun ke tahun manakala bayaran gadai janji kekal. Wallahu ta'ala a'lam.

No comments:

Post a Comment