KEBEBASAN KEWANGAN

  • 0
Kebebasan kewangan adalah apabila jumlah pendapatan pasif setiap bulan melebih jumlah perbelanjaan bulanan.

Financial Freedom = Passive Income > Expenses


Modul Belajar Ilmu Kebebasan Kewangan

Saya sangat mengesyorkan buku Cashflow Quadrant dan permainan Cashflow oleh Robert Kiyosaki sebagai modul mempelajari ilmu kebebasan kewangan.

Permainan Cashflow yang direka oleh Robert Kiyosaki  ini adalah simulasi sebenar bagaimana kita menguruskan kewangan peribadi. Matlamat utamanya adalah mencapai impian yang kita inginkan. 

Tapi sebelum itu kita terlebih dulu perlu mencapai kebebasan kewangan dengan cara membina pendapatan pasif yang lebih besar berbanding perbelanjaan. Setiap pemain perlu keluar daripada perlumbaan tikus (rat race) secepatnya bagi mencapai kebebasan kewangan.
Harganya tidak sampai pun RM10 (hanya RM9.68). Kalau beli papan permainan Cashflow yang sebenar, harganya tidak kurang RM200 dan anda perlu mencari rakan lain yang berminat agar dapat bermain bersama.

Saya pernah beli papan permainan Cashflow yang sebenar tapi hanya main tidak sampai 10 kali sebab susah hendak mencari rakan bemain dan sekali main akan makan masa yang agak lama.


RFS

P/S:

Untuk mencapai kebebasan kewangan, secara asasnya setiap orang perlu memiliki simpanan yang besar. Simpanan yang besar boleh dibina bermula daripada simpanan yang kecil namun konsisten setiap bulan. Kemudian simpanan itu perlu dilaburkan bagi membesarkan tabung simpanan sedia ada.

Jika anda masih berasa sukar membuat simpanan secara konsisten pendapatan bulanan, saya sangat syorkan agar anda meempelajari dan mengamalkan panduan kewangan ini.

No comments:

Post a Comment