NASIHAT KEWANGAN OLEH ABANG BANGLA

  • 0

Kawan saya mengatakan bahawa beliau ada kenal beberapa orang Bangladeshi dan Indonesian (bukan saya) yang datang bekerja di Malaysia. Beliau selalu tanya bagaimana mereka boleh survive walaupun dibayar upah yang murah.

Antara tips yang mereka kongsikan adalah:

1. Mula dari bawah.

Permulaan hidup memang susah, terpaksa jadi kuli orang, tapi di situ kita akan belajar selok belok kerja yang kita lakukan. Lama kelamaan boleh buat bisnes sendiri.

2. Hidup bawah paras kemampuan.

Jika gaji hanya seribu sebulan, jangan berbelanja seolah-olah gaji sepuluh ribu sebulan. Jangan kerana mahu mendapat kekaguman orang lain yang hanya beberapa saat cuma, kita terpaksa berhutang keliling pinggang.

Ada sesetengah daripada mereka sudah jadi jutawan, ada yang sudah balik negara sendiri dengan pikulan emas bukan wang tapi emas.

Kata-kata paling pedas seorang Abang Bangla pernah cakap kepada kawan saya,

"Orang Malaysia ini banyak berlagak. Macam mana gaji 2-3 ribu tara cukup? Pagi-pagi pigi kirija naik kereta, isi minyak mahal-mahal. Tengok saya pigi kirija naik basikal saja.

Kalau makan mesti mau pigi kedai makan, makan mahal-mahal. Saya masak sindiri saya mau makan, pakat dengan kawan-kawan gilir masak-masak.

Saya gaji sebulan 1 ribu saja, tapi saya boleh simpan wang banyak ribu juga. Itu hari saya guna 20 ribu bili rantai emas untuk bini saya Bangladesh sana.

Orang sini gaji mahal-mahal mau simpan sikit-sikit pun susah"

RFS

P/S: Ramai orang pandai buat duit. Semua orang pandai habiskan duit. Tapi tidak ramai yang pandai urus duit.

Perkara paling penting dalam mengurus kewangan adalah membina simpanan. Tapi kalau hutang keliling pinggang, macam mana nak menyimpan?

Ini saya belanja satu ilmu ---> bit.ly/cmsdfreemium

PERCUMA sahaja! Jangan cakap saya tak payung.

Saya ada kongsikan beberapa subjek seperti berikut:
+ Cara mudah dan seronok simpan duit
+ Barah kewangan
+ Ubat merawat barah kewangan
+ Kisah mangsa skim cepat kaya dirawat daripada barah kewangan
+ Bagaimana kawan saya gaji RM1500 boleh beli rumah di Bandar Seri Putra, Bangi
+ Formula kadar harga rumah mampu milik
+ Dan lain-lain

No comments:

Post a Comment