RM 10 JADI RM 1000

  • 1

Pada hari Jumaat (27/1/2012) yang lepas saya mengadakan kuiz bagi pelajar-pelajar kelas Al-Quran saya. Bagi sesiapa yang boleh menjawab soalan dengan benar, saya akan bagi peruntukan sarapan di kantin pada waktu rehat pagi itu juga (Pukul 10:30) sebanyak RM 1. Dan tambahan RM 0.50 lagi bagi yang menjawab soalan bonus.

Akhirnya 4 orang pelajar mendapat peruntukan RM 1.50, manakala 4 orang lagi mendapat peruntukan RM 1. Total RM 10 sahaja. Bila buat macam tu, pelajar rasa seronok. Saya yang buat kuiz juga rasa seronok melihat mereka bersemangat dan bersungguh.

Bagitu kelas Al-Quran berakhir pada pukul 9:30, pelajar-pelajar menuju ke kelas akademik, manakala saya menuju ke kantin sekolah untuk bersarapan. Selepas bersarapan, kira-kira pukul 10:00, Ustaz Shaiful mendatangi saya dengan membawa sebuah bekas yang berisi kertas-kertas kecil yang bergulung. Beliau meminta saya untuk mengambil salah satu kertas tersebut kemudian membukanya. Apabila kertas tersebut dibuka, di dalamnya tertulis 1. Ketika itu baru saya menyedari bahawa itu adalah undian kutu dan saya mendapat giliran yang pertama. Alhamdulillah! :)

Ketika itu saya belum mengeluarkan RM 10 untuk membelanja pelajar kelas Al-Quran saya, tetapi saya tahu saya akan membelanjakannya sekejap lagi. Ketika itu saya juga belum menerima duit kutu RM 1000, tetapi saya tahu saya akan menerimanya tidak lama lagi.

Begitulah balasan Allah kepada saya. Allah tidak pernah mengingkari janji-Nya.

Setiap kebaikan pasti akan dibalas oleh Allah sekurang-kurangnya 10 kali ganda (suarah al-An'am: 160). Dan Allah melipatgandakannya bagi sesiapa yang Dia kehendaki.

1 comment:

  1. Indahnya Islam ...bila kita menghayati ..dan bila kita mencari islam itu....

    ReplyDelete