10 NASIHAT TERBAIK TENTANG WANG

  • 0
Kira-kira enam bulan yang lepas, saya dan isteri memutuskan untuk ke Utara Georgia iaitu ke kediaman yang kami beli sebagai rumah percutian.

Kami memutuskan untuk membuat sedikit ubah suai kepada rumah itu dan akan menggunakannya sebagai kediaman sepanjang tahun ini.

Suatu pagi semasa saya ingin masuk ke dalam kereta, 3 orang pekerja berhenti seketika dan merenung kepada saya dari atas ke bawah.

Saya berhenti dan bertanya jika semuanya ok dan salah satu daripada mereka itu berkata,

"Ini tidak adil. Anda mempunyai rumah yang selesa dan sebuah kereta yang bagus sedangkan kami terpaksa melakukan kerja berat dengan jumlah gaji yang lebih sedikit daripada gaji minimum."

Saya mendekati lelaki itu dan akhirnya kami berbual tentang membina kekayaan selama lebih daripada satu jam.

Saya berkongsi kepada mereka bahawa hidup tidak selalu bernasib baik. Pada satu ketika dahulu saya pernah berhutang sebanyak USD50,000 dan tidak tahu bagaimana saya dapat bebas daripada belenggu hutang itu.

Selepas perbualan berakhir, lelaki itu menjabat tangan dan mengucapkan terima kasih kepada saya kerana berkongsi pandangan.

Diringkaskan cerita, pagi ini ketika saya hendak masuk ke dalam kereta saya, seorang lelaki memandu sebuah lori berhenti di tepi jalan di hadapan rumah saya.

Lelaki itu menjerit kepada saya, "Tuan Siebold, saya mengambil (mengamalkan) nasihat tuan dan memulakan syarikat saya sendiri. Saya mempunyai lima pekerja yang bekerja untuk saya dan perniagaan semakin pesat berkembang. Saya sekeluarga merasakan kebebasan yang kami tidak pernah terfikirkan sebelumnya."

Dia meneruskan, "Teruskan berkongsi kata-kata dan kebijaksanaan Tuan kepada orang lain."

Jadi, dengan melihat  orang ini mampu mengubah hidupnya, kini tiba masanya bagi saya untuk berkongsi nasihat dalam perbualan kami enam bulan yang lepas.

1. Dalam ekonomi pasaran terbuka, sesiapa sahaja boleh membuat wang sebanyak mana yang dia mahu.

2. Latar belakang, taraf pendidikan, dan IQ anda tidak relevan apabila masuk perkara menghasilkan wang.

3. Cara yang paling cepat untuk membuat wang adalah dengan menyelesaikan masalah. Semakin besar masalah yang anda selesaikan, semakin banyak wang yang akan anda hasilkan.

4. Jangan layan kata-kata negatif yang memberitahu anda bahawa hidup penuh dengan kesusahan dan anda perlu terima seadanya kehidupan anda sekarang.

5. Sekiranya anda mengharapkan untuk membuat lebih banyak wang, anda perlu berfikir lebih besar. Sekiranya anda boleh bayar USD100 sebulan sewa rumah, kenapa tidak boleh bayar USD1,000 sebulan? Kenapa tidak mampu beli rumah berharga USD1,000,000? Kenapa perlu downgrade?

6. Kurangkan rasa ketakutan dan kekurangan. Kemudian mula melihat wang dalam setiap perkara yang baik: kebebasan, peluang dan kelimpahan.

7. Menjadi kaya bukannya satu keistimewaan. Menjadi kaya adalah hak. Jika anda mencipta nilai yang besar untuk orang lain, anda mempunyai hak untuk menjadi kaya seperti yang anda mahu.

8. Jangan tunggu kapal lalu di hadapan anda. Anda tidak akan dicari, diselamatkan atau dijadikan kaya oleh orang lain. Sekiranya anda mahu duit banyak, bina kapal anda sendiri. Tiada seorangpun akan datang untuk selamatkan anda. Itu adalah realiti.

9. Berhenti bimbang tentang kehabisan wang dan beri tumpuan kepada bagaimana untuk membuat lebih banyak wang. Selalu bimbang tentang wang bukan cara untuk hidup, tapi bina impian dan harapan terhadap kekayaan.

10. Berhenti memberitahu diri anda bahawa menjadi kaya adalah sukar dan di luar kawalan anda.
Hakikatnya untuk menghasilkan wang anda perlu bekerja dan pekerjaan itu ada dalam kawalan anda.

Kisah dan 10 nasihat ini adalah perkongsian oleh self-made millionaire Steve Siebold yang juga penulis buku “How Rich People Think”.

No comments:

Post a Comment