MANTERA PELABURAN

  • 0

Ada satu mantera yang selalu dilafazkan oleh para pelabur, "Past performance not indicate future result."

Persoalannya, apakah dengan mengetahui prestasi pulangan sebelum ini daripada sesuatu dana lanhsung tidak boleh menggambarkan prestasi serupa di masa hadapan?

Saya suka bagi analogi macam ini. Dalam sebuah liga bola sepak, ada sebuah kelab yang telah menjadi juara sebanyak 13 kali sejak liga dijalankan kira-kira 23 tahun lepas. Apakah kelab itu berpeluang menjadi juara musim ini?

Boleh jadi ya. Kelab itu berpotensi untuk kembali menjadi juara musim ini. Dan kemungkinan untuk terus menjadi juara pada masa hadapan juga selalu ada.

Tapi apakah setiap musim akan jadi juara? Jawapannya, tentu saja tidak.

Namun begitu, walaupun ada masanya tidak menjadi juara tapi sekurang-kurangnya kelab itu kekal dan konsisten dalam top 4 carta liga.

Hanya 2 musim yang lalu kelab itu jatuh ke tangga ke-7. Itupun disebabkan berlaku perubahan besar dalam pengurusan kelab.

Ada kelab lain, musim lepas juara liga. Musim ini pengurusan tidak berubah tapi kelab itu banyak kali masuk gua dan sangat hampir dengan jurang.

Boleh faham kot analogi ini.

Kesimpulannya, tidak ada yang betul dan tidak ada yang salah. Sesiapa saja boleh pilih kelab, eh silap, pelaburan mana yang dia suka. Pulangan yang lepas hanya tinggal sejarah.

Walau bagaimanapun, sejarah perlu dirujuk sebagai panduan dan pedoman pada masa yang akan datang. Dan akhir sekali, terimalah sebuah lagu daripada saya yang bertajuk "Sejarah Mungkin Berulang".

Sekian.

RFS

No comments:

Post a Comment