CERAMAH PARENTING

  • 1

Semalam saya menyertai satu ceramah parenting (keibubapaan) yang disampaikan oleh sahabat saya, Us. Nur Firdaus I-Trec. Kami saling kenal sejak 12 tahun lepas ketika belajar di Darul Quran JAKIM.

Tamat belajar di DQ, Us. Nur Firdaus menyambung pengajian di UKM dalam bidang pendidikan. Sekarang beliau sedang belajar di UM peringkat master.

Beliau juga seorang ayah kepada 2 orang cahaya mata.

Antara point penting yang sempat saya catat dan ingat daripada perkongsian beliau adalah seperti berikut:

1. Ibu bapa perlu ambil tahu 3  aspek pertumbuhan anak:
+ cognitive
+ affective
+ psychomotor

2. Seelok-eloknya anak dijaga oleh ibu bapa. Kalaupun dijaga oleh orang lain, apa yang penting adalah kualiti penjagaan.

3. Dalam hadis Nabi dinyatakan, ajar anak solat umur 7 tahun dan kalau tak solat, pukulan (sebagai satu bentuk pengajaran) dibenarkan pada umur 10 tahun. Adapun prosesnya:
+ bina keakraban (attachment) dengan anak seawal usia
+ kenalkan anak dengan Allah pada setiap masa.
+ ajar solat sebelum 7 tahun.

4. Anak-anak akan banyak bertanya pada umur 4-7 tahun. Dalam satu kajian, anak bertanya 109 soalan yang berbeza.

5. Kata-kata atau soalan anak adalah output daripada otaknya. Otak adalah enjin yang memproses maklumat.

6. Ada 2 pattern soalan:
+ soalan sama berulang kali
+ soalan expanded (berkait dan bersambung)

7. Tindakan terbaik ibu bapa terhadap soalan anak adalah menjawabnya dengan penuh kesabaran.

8. Jangan beranggapan soalan akan berhenti apabila soalan telah dijawab. Kerana setelah satu soalan dijawab, dalam kepala anak ada berderet lagi soalan lain yang hendak ditanya.

9. Memarahi anak dan melarangnya bertanya soalan akan membantutkan perkembangan otak dan minatnya untuk terus belajar daripada persekitaran.

9. Kaitkan jawapan dengan Allah. Contoh:
+ ini kucing, Allah yang cipta.
+ Ini kertas, kertas dari pokok, Allah cipta pokok.
Mereka mungkin belum faham, tapi boleh serap apa jua yang kita sampaikan.

10. Anak-anak meniru perbuatan orang dewasa bermula umur 2 tahun. Ada 2 jenis peniruan.
+ meniru apa jua perbuatan
+ meniru tingkah laku sosial, termasuk ucapan (social referencing)

11. Parenting adalah satu kerja yang perlu dibuat sepanjang 24/7/365 tanpa rehat. Hanya dapat rehat bila anak tidur, itupan kadang-kadang tak dapat juga. Sebab bila anak tidur, baru dapat buat kerja.

12. Elakkan daripada memberi kuasa terhadap tv, komputer dan gajet. Kanak-kanak tidak perlukan itu. Mereka lebih perlukan perhatian. Memberi kuasa bermaksud membenarkan anak mengawal sendiri peralatan tersebut. Contohnya, anak boleh pegang remote untuk on, off atau tukar channel pilihannya sendiri.

13. Bagi RUANG untuk anak tapi tetapkan BATAS. Sentiasa perlu jelas konsep RUANG dan BATAS. Dalam kes tv, misalnya:
Ruang = boleh menonton tv
Batas = channel dan masa ditetapkan oleh ibu bapa

14. Bila beri ruang, anak akan buat silap. Ambil peluang daripada situasi itu untuk bimbing anak agar dapat belajar perbaiki kesilapan dan perbetulkan keadaan.

15. Kalau tak nak sunguh-sunguh korbankan masa dan tenaga mendidik anak sepanjang 5 tahun pertama usia anak, kita akan penat sepanjang hayat. Tempoh 5 tahun ini amat kritikal dalam mencorakkan siapa dan bagaimana anak kita nanti.

Wallahu ta'ala alam.

Tambahan: Saya bertanya kepada Us. Nur Firdaus, buku parenting apa yang beliau cadangkan untuk saya baca? Jawapan beliau adalah buku Brain Rules dan Brain Rules for Baby oleh John Medina.

RFS
Bapa 3 anak

P/S: Ini hanya sekadar point penting. Untuk syarah yang lebih jelas, terang dan terperinci, seeloknya terus datang dan dengar sendiri.

Ceramah seterusnya pada bulan Januari 2016, insya-Allah. Lokasi di Desa Pinggiran Putra, Kajang. Sesi perkongsian ini percuma tapi ilmu dan pengalaman yang disampaikan sungguh mahal dan tak ternilai harganya.

Saya akan berikan maklumat program dalam komen di bawah. Add dan follow juga perkongsian beliau di FB dan FB page Ikhwah Training & Resources.

1 comment:

  1. As salam..
    Btoi tuan budak2 mmg byk soalan pelik Dan mnguji minda kita sbg ibubapa..kami jgak prlu tahu ilmu dlm mdidk anak zmn ini..

    ReplyDelete