PERLINDUNGAN SEBELUM PELABURAN

  • 0
Malam tadi ada seorang kawan, Maulana F, WhatsApp saya tanya pasal unit trust. Saya jawab dan sampaikanlah apa yang patut dan perlu.

Saya cakap juga kalau beliau boleh kumpulkan 3-5 orang, saya boleh minta Tuan Afyan Mat Rawi atau ahli pasukan INFAQ Consultancy yang berhampiran untuk buat presentation bagi terang lebih mendalam dan terperinci.

Dah habis sembang bab UT, saya pula tanya beliau pasal takaful. Gaji kawan saya tu dalam RM4k, tapi dia punya takaful RM30k sahaja dan saving sebulan RM50. Kalau apa-apa jadi, RM30k itu cukup untuk cover 7,5 bulan sahaja. Allahu...
Takaful fungsinya untuk perlindungan. Bukan untuk simpanan, apatah lagi pelaburan. Kalau nak pulangan pelaburan, lebih baik letak kat TH, ASB atau UT. Jangan keliru dengan saving atau investment linked dalam takaful.

Kalau ada saving atau investment linked yang disertakan bersama polisi takaful, fungsinya ada 2 sahaja.
1. Untuk lindungi polisi supaya tak terus lapse bila lambat atau tak bayar.
2. Untuk serap kenaikan kos, walaupun tak sepenuhnya. Sebab kos memang akan naik juga ikut umur peserta dan inflasi semasa.

Jadi kalau langgan takaful, fokus kat perlindungan, bukan simpanan, apatah lagi pelaburan.

Takaful asas, basic takaful, basic sum covered, kematian dan hilang upaya itu adalah perkara yang sama. Jumlah sepatutnya untuk jadi income protection/replacement adalah 10 tahun pendapatan.

Macam kawan saya, kalau gaji sekarang RM4k × 12 bulan x 10 tahun, bersamaan RM480k. Nak genapkan RM500k pun ok.

Ini saya nak ulang balik. Untuk dapat perlindungan asas dan kad perubatan ikut keperluan, kosnya tak lebih pun 10% pendapatan. Kalau lebih? Cuba semak balik, mungkin ada yang tak kena.

Kalau ada apa-apa nak tanya, boleh komen kat bawah atau terus PM. Saya bukan ejen takaful, walaupun pernah ambik dan lulus Takaful Basic Examination. ^_^

Sekian. Terima kasih. Care to share.

RFS

No comments:

Post a Comment