KAJIAN KES KEWANGAN KAWAN YANG BERPENDAPATAN RM2K SEBULAN

  • 0
Kajian kes kewangan bagi yang berpendapatan RM2k sebulan.

Beberapa minggu lepas, seorang senior masa belajar kat IPTA dulu nak jumpa saya untuk rancang dan susun kewangan beliau.

Beliau sudah berkahwin namun isteri tidak bekerja. Sebelumnya pernah kerja tapi bila ambik kira kos ke tempat kerja dan pendapatan yang diterima setiap bulan tidak berbaloi.

Lagi pun masa tu anak dah 2 orang. Daripada hantar pengasuh atau taska (kalau perlu kerja), lebih baik jaga sendiri. Boleh juga buat part time perniagaan online.

Ok, berbalik kepada kewangan kawan saya tadi. Pada bahagian cash flow, beliau ada pendapatan kurang lebih RM2k sebulan daripada mengajar kat sekolah dan buat part time.

Beliau boleh simpan RM100 sahaja sebulan. Itupun kadang-kadang korek balik kalau perlu dan terpaksa. Saya pun faham, bila pendapatan tak seberapa dan isteri tak kerja, cabarannya sungguh hebat.

Pada bahagian net worth, alhamdulillah beliau tidak memiliki sebarang hutang. Bab ini saya tabik sama beliau. Sebab kat Malaysia ni, biasanya wajib ada hutang kereta bila mula kerja dan hutang pembiayaan peribadi untuk kahwin.

Simpanan beliau ada, tapi tak banyak. Saya sarankan supaya cukupkan 1 bulan jumlah pendapatan dahulu dan jangan usik kecuali untuk kecemasan. Lepas tu upgrade sampai 3 bulan.

Untuk protection, beliau dan isteri belum langgan takaful. Nasihat ikhlas saya kepada beliau supaya segera langgan takaful, walaupun sekadar RM100 dulu. Nanti bila pendapatan dah meningkat, boleh upgrade.

Fokus kat income protection dulu. Medical card tak payah dulu sebab kemudahan hospital kerajaan kat Malaysia antara yang terbaik di dunia dengan kos yang sangat minima. Hanya saja bagi beberapa kes, mungkin giliran menunggu agak lama dan makan masa.

Ok, masuk bab pelaburan. Sejujurnya saya cakap kat beliau, "Pelaburan adalah cara orang kaya gandakan duit. Bukan untuk orang miskin buat duit. Kecuali untuk pelaburan yang boleh guna leverage, contohnya macam hartanah dan ASB. Tapi itupun kena ada ilmu dan kemahiran serta keupayaan kewangan."

Jadi saya nasihatkan daripada melabur, lebih baik niaga part time lagi untuk tambah pendapatan. Tapi pendapatan itu bukan untuk dibelanjakan. Sebab ramai orang bila pendapatan bertambah, perbelanjaan pun turut meningkat.

Pendapatan daripada projek tepi itu nanti gunanya untuk penuhkan tabung kecemasan dan modal untuk bina aset.

Sekian. Terima kasih. Care to share.
.
RFS

No comments:

Post a Comment