BEBAS HUTANG BELUM TENTU BEBAS KEWANGAN

  • 2
Bebas kewangan bukan bermaksud bebas hutang. Begitu pula sebaliknya, bebas hutang tidak semestinya bebas kewangan.

Ramai yang silap faham dan beranggapan bahawa kalau semua hutang habis dibayar mereka akan bebas kewangan.

Tak, bukan macam tu.

Hutang ada 2 jenis. Hutang untuk bina aset boleh bantu seseorang semakin hari semakin kaya. Hutang untuk beli liabiliti akan buat seseorang semakin hari semakin miskin.

Ramai je yang bebas kewangan tapi hutangnya pun boleh tahan. Tapi hutang itu diansur dengan pendapatan daripada aset.

Ramai juga yang tiada sebarang hutang, tapi belum bebas kewangan. Sebab mereka masih perlu bekerja untuk menyara diri dan keluarga.

Maksud sebenar bebas kewangan adalah kebebasan masa. Seseorang ada pilihan nak buat apa sahaja, bila-bila masa, tanpa perlu risau pasal duit. Sebab tanpa perlu kerja pun, duit tetap mengalir ke dalam akaun bank mereka daripada pendapatan yang dijana oleh aset.

Tapi ramai je orang yang dah bebas kewangan tetap pilih untuk terus bekerja sebab itu memang minat dan kemahiran mereka. Contohnya Bill Gates, Warren Buffet, Mark Zuckerberg, Jack Ma dan ramai lagi.

Sekian. Terima kasih. Care to share.

RFS

2 comments:

  1. Assalam...
    Kini sudah ada cara bebas kewangan dengan membina pendapatan kedua utk mengatasi masalah kewangan atau hutang.
    Walaupun sudah 24 tahun saya menjalankan bisnes printing, sumber dari pendapatan kedua saya banyak membantu saya menyelesaikan hutang.

    Saya syorkan anda buat bisnes simkad tune talk tone excel yg saya rasa adalah bisnes yg paling COOL abad ini. Menjana pendapatan pasif. Malah boleh dijadikan sumber pendapatan utama utk bebas kewangan.

    http://toneexcel.net.my

    Terima kasih

    ReplyDelete
  2. Assalam...
    Seronok baca entry2 dalam blog ni penuh dengan maklumat yang berguna.

    Untuk enry ini, walaupun dah agak lama, saya suka nak menyampuk tentang bebas hutang. Saya sangat bersetuju... walaupun sudah 24 tahun saya buat bisnes printing, saya tetap buat side income yg banyak membantu menyelesaikan hutang saya.

    Saya syorkan kpd sesiapa yg nak buat side income, cuba fikir2kan utk buat bisnes simkad tune talk tone excel, yg saya rasa bisnes paling COOL abad ini. Menjana pendapatan pasif secara online.

    http://toneexcel.net.my

    Terima kasih

    ReplyDelete