ELAK KESESAKAN GUNA GOOGLE MAPS

  • 0
Usai makan kat kenduri kahwin anak saudara di Kampus USM Nibong Tebal, saya buka aplikasi Google Maps untuk tengok keadaan trafik balik ke Nilai. Alhamdulillah, nampak lancar sahaja, tiada kesesakan.

By default, Google Maps akan tunjuk jalan supaya ikut tol dan jalan mana yang paling laju. Saya pun ikut sahaja cadangan yang diberikan.

Selepas memandu selama lebih satu jam, saya cek balik keadaan trafik guna Google Maps. Ada kesesakan di beberapa tempat bermula dari Gopeng hingga ke Sungkai.

Saya terus keluar tol kat Gopeng dan ambik jalan dalam sampai ke Slim River. Sempat singgah solat dan rehat sekejap kat Masjid Tapah.

Sampai Slim River, masuk tol balik sebab dah melepasi kawasan yang sesak.
Dua minggu lepas masa balik dari Perlis pun saya amalkan kaedah serupa.

Bila kat tol ada banyak kesesakan, cuba elak guna jalan dalam. Sebab kalau sesak kat tol, kita kena keluar duit untuk 2 perkara, iaitu minyak dan tol. Tapi kalau guna jalan dalam, kita hanya bayar minyak sahaja.

Kadang-kadang bila tol jammed, guna jalan dalam lagi dekat, lagi jimat minyak, lagi cepat sampai dan yang pasti tak payah bayar tol. Hahaha.

Sekarang saya masih kat kawasan Tanjung Malim. Sambil suri tolong drive, boleh lah nak update status sekejap. Hihi.

Esok saya dah mula masuk kerja. Rasa tambah semangat pun ada. Tak best cuti lama-lama. Kan? Kahkah.

Terima kasih sudi baca sampai habis. Komenlah apa-apa yang patut. Hehe.

RFS

No comments:

Post a Comment