KEPENTINGAN BELAJAR BAHASA ASING

  • 0
Dulu saya tidak begitu faham kepentingan belajar bahasa asing. Tapi sekarang saya benar-benar merasakan betapa pembelajaran bahasa asing, khasnya bahasa Arab dan Inggris, yang pernah saya pelajari di sekolah dulu sangat penting dan bermanfaat bagi kehidupan. Bagi saya, tanpa menguasai kedua bahasa tersebut, maka acces ilmu dan kehidupan sosial seseorang menjadi agak terhad.

Saya ada beberapa pengalaman tentang bagaimana pembelajaran bahasa asing sangat bermanfaat bagi kehidupan saya. Salah satunya adalah pada minggu lepas ketika saya bersama isteri menghadiri sebuah seminar di Hotel Cititel, Mid Valley, Kuala Lumpur. Seminar ini dikendalikan oleh Wealth Mastery Academy Sdn Bhd dan penceramahnya adalah Milan Doshi, seorang certified financial planner sekaligus seorang millionaire melalui properti dan saham.

Apa yang ingin saya sampaikan ialah seminar tersebut dikendalikan sepenuhnya dalam bahasa Inggris. Ini adalah seminar berbahasa Inggris pertama yang saya hadiri seumur hidup saya. :) Sebelumnya saya sempat ragu-ragu sama ada hendak menyertainya atau tidak. Kerana saya menganggap kemampuan bahasa Inggris saya tidak begitu baik. Namun saya fikir tidak salah untuk mencuba. Dan akhirnya saya menyertainya. :)
Dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur ke Seremban, saya berfikir bahawa alangkah bertuahnya diri ini kerana mampu menguasai bahasa Inggris (walaupun tidak begitu mahir) sehingga dapat memahami sedikit sebanyak apa yang telah disampaikan di dalam seminar sebentar tadi.

Dalam hal ini saya merasa sangat terhutang budi kepada DJA dan RIAB, sekolah menengah saya dahulu. Di sana saya "dipaksa" untuk menguasai bahasa asing. Para pelajar tidak dibenarkan berkomunikasi kecuali dalam bahasa Arab atau Inggris. Tentang metode pembelajaran bahasa asing di DJA pernah saya ceritakan sedikit di dalam entry [ini].

No comments:

Post a Comment