ORANG ALIM

  • 1
Dari segi bahasa, alim itu bermakna orang yang memliki ilmu. Di dalam masyarakat kita orang alim lebih dikenali sebagai orang yang memiliki banyak ilmu agama. Dan biasanya semakin banyak ilmu yang dimiliki oleh seseorang, maka semakin banyak pula amalnya.

Imam Nawawi di dalam kita al-Tibyan menulis bahawa 'Ali Bin Abi Talib mengatakan orang alim itu adalah orang yang beramal dengan ilmunya dan bersesuaian ilmunya dengan amalnya.

Namun sebagai seorang manusia mungkin seseorang masih belum mampu mengamalkan ilmunya. Meskipun demikian, setidaknya setiap eorang perlu berusaha sedaya upaya agar mampu mengamalkan ilmunya, bukan malah beramal menyalahi ilmunya.

Kenapa saya mengatakan demikian? Ini kerana terkadang kita mendapati ada di kalangan orang yang memiliki ilmu agama yang tinggi tetapi tidak beramal dengan ilmunya. Sebagai contoh, berapa ramai profesor atau doktor dalam bidang pengajian Islam yang boleh kita jumpai solat berjamaah di masjid kampus? Walaupun di kampus khas pendidikan Islam. Tentu kita tidak layak mempertikaikan ilmu mereka. Tapi perkara ini (orang alim meninggalkan solat berjamaah) tidak patut berlaku. Ini baru dari sudut solat berjamaah, belum hal-hal lainnya lagi.

Orang Alim Takut Kepada Allah SWT
Sesungguhnya yang takut kepada Allah di kalangan hamba-hamba-Nya adalah ulama. (Surah Fatir: 28)

Ulama adalah bentuk jama' dari kata alim. Bermakna orang alim adalah orang takut kepada Allah SWT. Dalam hal ini tidak semestinya ilmu yang menjadi ukuran bahawa seseorang itu alim atau tidak. Tidak pula umur yang menentukannya. Tapi orang alim adalah orang yang sangat besarrasa takutnya kepada Allah SWT.

Dalam hal ini, pelajar mungkin lebih alim dari seorang profesor atau doktor, murid lebih alim dari ustaz/ustazah.

Mungkin ilmu kita memang tidak banyak tapi kita boleh menjadi seorang yang alim dengan takut kepada Allah SWT dan mengamalkan ilmu kita.

iman + ilmu + amal = alim

Wallahu ta'ala a'lam

1 comment:

  1. salam...saya suka blog nie...banyak..mengajak kita untuk mengingati akhirat....
    kita umat akhir zaman...yamh penuh dengan fitnah dunia...insyallah saya akan menjadi follwer tegar..blog nie

    ReplyDelete