LEBIH BAIK SEDEKAH

  • 3
Lebih baik sedekah sedekah 1 ribu dengan ikhlas daripada sedekah 10 ribu tapi tidak ikhlas. Tapi lebih baik sedekah 10 ribu dengan ikhlas daripada sedekah 1 ribu tapi tidak ikhlas. Namun menurut yang menerima, "Lebih baik 10 ribu daripada 1 ribu. Masalah ikhlas atau tidak, urusan yang memberi dengan Allah. Yang penting saya menerima dengan ikhlas." :D

Lebih baik sedekah 1 ribu sebanyak 10 kali daripada sedekah 10 ribu tapi hanya sekali. Karena 1 x 10 berbeda dengan 10 x 1. Namun yang lebih baik lagi sedekah 10 ribu sebanyak 10 kali, 10 x 10. :D

Catatan:

Sedekah di bulan Ramadhan lebih baik daripada bersedekah di bulan lainnya. Jika sebelum ini kita (memang) kurang bersedekah, maka saat ini adalah kesempatan untuk memperbaiki kekurangan tersebut. Jika sebelum ini kita sudah (merasa) banyak bersedekah, maka kali ini kita mesti bersedekah lebih banyak dari sebelumnya. Kalau sama atau malah kurang dari sebelumnya, maka sesungguhnya kita termasuk orang-orang yang sangat malang. :( Wa al-'iyadzu billah!

Jika Ramadhan pergi, jangan sampai kita susah untuk bersedekah. Jangan pula kita menunggu Ramadhan datang, baru mau bersedekah. Karena Tuhan Ramadhan dan Tuhan bulan-bulan yang lainnya adalah Tuhan yang sama. Semestinya ibadah kita kepada-Nya tidak mengira masa. Karena salah satu bukti bahwa suatu ibadah itu dilakukan dengan ikhlas adalah istiqamah (konsisten).

Jadi, jangan takut susah karena sedekah! Dan jangan takut sedekah karena susah! Hidup mudah memang penting. Tapi sedekah jauh lebih penting dari hidup mudah. Jangan tunggu hidup mudah baru bersedekah. Tapi bersedekahlah maka hidup Anda akan mudah. Sedekah membawa berkah!

3 comments:

  1. Kebelakangan ini, ana sering menelaah bahan bacaan mengenai 'sesuatu yang dipinjamkan kepada Allah', iaitu SEDEKAH.

    Teruja dengan penyampaian dan kisah realiti K.H. Yusuf Mansur dalam penyampaian beliau setiap pagi di TV TPi.

    Suka dengan sifir yang diketengahkan oleh beliau.

    10 - 1 = 19

    10 - 2 = 28

    10 - 3 = 37

    10 - 4 = 46

    Mungkin ustaz boleh menjadi pelopor sebagaimana K.H. Yusuf Mansur dengan TradeMark beliau 'Indahnya Sedekah', 'Nikmatnya Sedekah.'

    Sesungguhnya di Malaysia ini belum ada pendedahan yang luar biasa itu.

    Memberi komentar di ruangan akh ini, kerana tertarik dengan topik yang masih ditelaah.

    Syukran.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Tuan Rais,

    Setelah membaca beberapa entri Tuan termasuk perkongsian Tuan di blog Shamsuddinkadir.com, maka saya dengan segala rendah hati, ingin memohon bagi menjadi salah seorang dari mentee Tuan dalam usaha saya bagi mendekatkan diri kepada Allah.

    Yang Ikhlas

    Shamsuddin Kadir

    ReplyDelete
  3. @Shamsuddin Kadir

    Wa 'alaikumussalam wa rahmatullah wa barakatuh

    Pertama, terima kasih kerana sudi memberi komentar di blog saya ini.

    Seterusnya, saya tidak layak menjadi mentor bagi sesiapa, apatah lagi bagi Tuan. Pada saya, Tuan sebenarnya yang lebih layak menjadi mentor saya.

    Dalam hal ini, Saya tidak perlu menjadi mentor dan Tuan tidak perlu menjadi mentee.

    Apa yang saya tulis di sini sekadar perkongsian pandangan dan pengalaman dengan niat sebagai pelaburan untuk hari akhirat kelak.

    Semoga suatu hari nanti Allah SWT berkenan mempertemukan kita bagi mengukuhkan lagi jalinan silaturahim ini. Amin!

    Wassalamu 'alaikum wa rahmatullah wa barakatuh

    ReplyDelete