PENGENALAN TENTANG MTNP

  • 0


Logo


Sejarah


Maahad Tahfiz Negeri Pahang (MTNP) adalah sebuah Institusi Pengajian Swasta milik penuh Yayasan Pahang. Tahfiz Pahang Sdn. Bhd. merupakan anak syarikat milik penuh Yayasan Pahang yang dipertanggungjawabkan mentadbir dan menguruskan MTNP sepenuhnya. Institusi ini beroperasi di kampus yang serba lengkap di kawasan seluas 3 ekar, bersebelahan Kompleks Yayasan Pahang.


Maahad Tahfiz Negeri Pahang (MTNP) yang ditubuhkan pada tahun 1996 pada mulanya berada di bawah penyeliaan Jabatan Agama Islam Pahang. Premis operasi awalnya menggunakan tingkat atas Masjid Negeri dan kemudian berpindah ke empat buah rumah teres yang disewa di Jalan Bukit Ubi, Kuantan.


Bermula 1 Jun 2006, Yayasan Pahang telah mengambil alih sepenuhnya MTNP yang kemudiannya beroperasi di kampus baru sekarang ini di Jalan Tanjung Lumpur, Kg. Peramu, Kuantan.



Misi, Visi dan Matlamat


Misi

Membangunkan modal Insan yang cemerlang, sepadu, seimbang serta berkeupayaan tahap tinggi berasaskan tuntutan Al-Quran dan As-Sunnah untuk menjadi pemimpin dalam pelbagai bidang profesional memenuhi keperluan bangsa dan negara.


Visi

Maahad ini menjadi institusi terkemuka di Malaysia, terkenal dengan pembinaan kecemerlangan modal insan yang sepadu dan seimbang berasaskan ilmu Wahyu dan Alamiyah dalam seluruh potensi keinsanan bagi melahirkan kualiti insan sebagai Hamba Allah dan Khalifah Allah di muka bumi.


Matlamat

Melahirkan golongan hafiz yang berkelayakan profesional serta menguasai teraju kepentingan agama, bangsa dan negara di masa hadapan. Melahirkan golongan hafiz profesional yang menguasai hablu min Allah (hubungan dengan Allah) dan hablu min al-nas (hubungan sesama manusia) seperti tuntutan al-Quran. Melahirkan golongan profesional yang mampu menggarap Islam sebagai sau sistem praktikal untuk menyelesaikan seluruh persoalan kehidupan insan melalui kajian dan analisis saintifik secara profesional yang membuka hati nurani manusia dan alam untuk berkasih sayang dan keamanan alam sejagat.



Key Result Area MTNP


Kecemerlangan akademik

Kecemerlangan hafazan

Kecemerlangan sakhsiah diri



Laman Web Rasmi MTNP


No comments:

Post a Comment