SOAL JAWAB TENTANG PERBANKAN DAN RIBA

  • 0
Soalan:

Sebagai REN saya membantu buyer untuk submit loan dan ada yang memilih islamic loan dan ada juga yang memilih conventional. 

Saya juga pernah cadangkan investor untuk mengambil full flexi loan kerana dia mempunyai lebihan cash kerana ia mampu menjimatkan interest.

Saya rasa tidak sedap hati selepas membaca artikel dibawah.
Ada sahabat REN boleh memberi pendapat atau ada yang arif tentang ini?

Hadis yang diriwayatkan dari Jabir, "Rasulullah SAW melaknat seorang yang mengambil riba, seorang yang memberikan (membayar) riba, seorang yang mencatatkan (merekodkan) transaksi tersebut dan dua orang saksi yang terlibat. Baginda bersabda, 'Mereka semuanya sama bersalah'." [Direkodkan oleh Imam Muslim]

Pemakan Riba itu ada 4 golongan :
1. Mengambil riba
2. Memberi riba.
3. Menjadi penulis/pencatat
4. Saksi kepada transaksi riba.

Artikel penuh ---> www.facebook.com/notes/abu-basyer/jauhkan-daripada-riba-dalam-semua-urusan-kehidupan/10151548766151040


Jawapan:

Kalau ikut artikel yang Tuan kongsikan, penulis mencadangkan supaya tinggalkan dan jauhi riba perbankan konvensional. Sebagai alternatifnya adalah perbankan Islam.

Saya perlu akui bahawa perbankan Islam masih banyak perlu penambahbaikan. Walau bagaimanapun, itulah alternatif terbaik yang kita ada sekarang.

Berkenaan pandangan orang yang menyatakan bahawa perbankan Islam pun tidak terlepas daripada mengamalkan riba, maka jika itu pandangan ijtihad yang dia pegang, maka haramlah baginya menggunakan produk/perkhidmatan perbankan sama ada perbankan Islam, apatah lagi perbankan konvensional.

Orang yang berpegang pada pandangan ijithad bahawa wang fiat adalah riba, maka jatuhlah hukum riba ke atasnya mengikut apa yang dia yakini.

Manakala mereka yang berpegang pada pandangan jumhur dan ulama' yang menyatakan bahawa wang fiat dan perbankan Islam adalah patuh syariah (ada beza antara halal dan konsep patuh syariah, yang ini bab lain), maka harus bagi mereka menggunakan produk/perkhidmatan perbankan Islam.

Berkenaan masalah Tuan dalam menghadapi pelanggan yang mahukan produk/perkhidmatan perbankan konvensional, apa yang boleh saya nasihatkan adalah supaya berkata jujur kepada pelanggan bahawa tuan hanya membantu permohonan pembiayaan daripada perbankan Islam dan salah di sisi agama berurusan dengan produk/perkhidmatan riba.

Riba ini, semua agama samawi (Islam, Nasrani dan Yahudi) pun haramkan. Tapi dalam perlaksanaannya, tepuk dada tanya iman.

Wallahu ta'ala 'lam.

RFS
mudahsimpanduit.blogspot.com

No comments:

Post a Comment