MANFAAT AUTOPHAGY BILA BERPUASA

  • 0
Petang tadi keluarga saya makan ayam penyet. Tapi saya tak makan. Bila masuk waktu maghrib, saya hanya minum air kosong, kemudian terus gerak ke surau.

Lepas solat isyak, kat surau ada sediakan kuey tiaow goreng, bihun goreng, popia dan teh tarik. Tapi saya terus balik.

Saya sedang puasa sejak petang semalam sampai pagi esok. Sasaran kali ini nak puasa sekurang-kurangnya 36 jam. Kalau lebih, kira bonus.

Salah satu manfaat utama daripada puasa adalah autophagy, iaitu satu proses di mana badan kita membuang sel-sel lama dan rosak bagi digantikan dengan sel-sel baru dan baik. Bila proses ini berlaku, insya-Allah badan akan beransur menjadi lebih sihat dan kuat.

Proses autophagy ini tak berlaku dan boleh terganggu bila ada makanan/minuman masuk perut. Sebab bila kita makan minum (kecuali air kosong), hormon insulin dalam badan akan naik.

Tak lapar ke tak makan? Tipu lah kalau tak lapar langsung. Lapar memang ada, tapi tak ada rasa sampai nak kebulur. Hehe.

Ok lah, nak tido dulu. Kalau tido lambat, hormon kortisol pula naik. Bila kortisol naik, badan jadi lebih lapar dan tekanan darah juga jadi tinggi.

Selamat berehat.

RFS
IF for Life

P/S: Rekod puasa paling lama yang pernah saya buat, 50 jam lebih sikit.

No comments:

Post a Comment