PANDANGAN PERIBADI SAYA TENTANG VAKSIN

  • 0
Bismillah.

Mereka yang anak-anaknya terkena AEFI adalah ibu bapa yang percaya dengan kebaikan vaksin dan imunisasi. Oleh kerana percaya dengan kebaikannya itu, mereka membawa buah hati kesayangan ke klinik mengikut jadual yang ditetapkan bagi mendapatkan suntikan vaksin.

Apa yang dapat saya simpulkan, menurut GPF apa yang berlaku (pada gambar) ini adalah AEFI. Berkenaan pengkelasan (klasifikasi) AEFI ini hanya boleh dipastikan selepas siasatan yang terperinci dilakukan oleh pihak yang berkenaan.

---------- selingan ----------
Mohon jangan hina diri anda dengan mengatakan bahawa ini adalah kesan melecur terkena air panas, seterika, ekzos, rokok dan sebagainya. Mohon luangkan sedikt masa bagi membaca keterangan (caption) pada gambar sebelum memberi komentar.

Usah pula mengatakan bahawa kesan sampingan daripada suntikan vaksin sepatutnya bermula di paha (kawasan suntikan), bukannya di belakang badan. Ini boleh menyerlahkan kerendahan tahap intelektual anda tentang sistem tubuh badan manusia).
---------- ---------- ----------

Namun yang menjadi masalah, ibu bapa sungguh sukar hendak mendapat kerjasama daripada pihak pegawai perubatan dan jururawat yang terbabit bagi membuat laporan AEFI.

Pihak pegawai perubatan dan jururawat yang berkenaan juga sukar hendak mengakui bahawa ini adalah AEFI serta seboleh-bolehnya hendak menafikannya dengan pelbagai teori dan alasan.

Melihat daripada yang berlaku ini sepertinya menjadi sebuah kewajaran apabila ibu bapa hendak mempertimbangkan semula sama ada masih mahu meneruskan pemberian vaksin atau terus berhenti serta merta.

Pilihan di tangan masing-masing.
_____

Saya secara peribadi begitu kagum dan hormat kepada sesiapa sahaja yang berkerjaya sebagai pegawai perubatan ataupun jururawat. Bagi saya, hanya mereka yang memiliki jiwa kental dan cekal sahaja layak dan mampu memilih kerjaya sebagai pegawai perubatan dan jururawat.

Namun dalam hal vaksin dan imunisasi, izinkan saya dan rakan-rakan memilih jalan yang berbeza dengan kebanyakan para pegawai perubatan dan jururawat selama ianya tidak bercanggah dengan kehendak syariat.

Walau bagaimanapun, kami memilih jalan ini bukannya tanpa ilmu dan hujah tersendiri. Menolak vaksin tidak bermakna menolak peranan industri perubatan dan farmasi secara keseluruhannya. Dan jauh sekali daripada hendak mencabar, memperlekeh mahupun memburukkan kerjaya para pegawai perubatan dan jururawat. Tidak sama sekali.

Namun para pegawai perubatan dan jururawat usahlah memaksa kami mengikut kehendak mereka. Apatah lagi mendabik dada berasa bahawa mereka lebih tahu dan paling benar dalam perkara ini serta memandang rendah ilmu dan pengalaman ibu bapa yang memilih untuk tidak menerima/meneruskan pemberian vaksin bagi buah hati kesayangan.

Boleh jadi ibu bapa yang mereka pandang rendah itu lebih tahu dan lebih banyak mengkaji tentang vaksin dan hubungannya dengan sistem ketahanan tubuh badan manusia (imuniti).

Mohon hormati pilihan orang lain sekiranya mahu dihormati.

What you give, you get back.

Wallahu ta'ala a'lam.


Mohon Cikpuan yang budiman lagi bijaksana sudi menilai dan memberi pandangan ke atas hujah saya berikut ini.

1. Setiap vaksin yang telah, sedang dan akan disuntikkan ke dalam tubuh seorang bayi mengandungi bahan-bahan tertentu seperti formaldehyde, aluminum, thimerosal (merkuri), MSG, antibiotik dan sebagainya. Bahan-bahan tersebut boleh memberi kesan sampingan kepada tubuh badan dalam jangka masa pendek mahupun panjang.

Rujukan:
> http://www.cdc.gov/vaccines/vac-gen/additives.htm
> http://www.cdc.gov/.../vaccine-decision/side-effects.html
> http://www.cdc.gov/vaccines/vac-gen/side-effects.htm

2. AEFI (Adverse Event Following Immunization)

Sebarang kesan advers yang dialami setelah pelalian diberikan yang dipercayai disebabkan oleh pelalian tersebut. [GPF m/s 6]

Apa sahaja bentuk kesan sampingan yang berlaku selepas pemberian vaksin sama ada ringan (demam, ruam, bengkak), sederhana (muntah-muntah, pingsan, sawan) mahupun serius (kecacatan otak, lumpuh, kematian) disebut dengan istilah AEFI.

Secara ringkasnya GPF adalah sebuah polisi yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi mengatur dan mengawasi keselamatan proses vaksinasi/imunisasi.

Menurut GPF, setiap AEFI yang berlaku perlu dilaporkan kepada pihak yang berkenaan supaya dapat direkodkan dan dilakukan tindakan yang sepatutnya.

Rujukan:
> http://moh.gov.my/.../Garispanduan_Farmakovigilans.pdf
> http://www.pharmacy.gov.my/.../garispanduan...

3. Di Amerika Syarikat, dalam sehari sahaja ada beberapa kali laporan AEFI dibuat. Dalam setahun pula ada ribuan laporan AEFI dilaporkan. Kesemua laporan ini dapat dengan mudah dimuat turun (download) pada laman sesawang CDC* dan VAERS.

* CDC (Centers for Disease Control and Prevention) adalah sebuah agensi kerajaan Amerika Syarikat dibawah US Department of Health and Human Services yang berperanan mengawal sesuatu wabak penyakit dan menjalankan usaha-usaha pencegahan sesuatu penyakit itu daripada menular.

Rujukan:
> http://wonder.cdc.gov/vaers.html
> https://vaers.hhs.gov/data/data
_____

Saya berikan rujukan daripada link CDC, VAERS dan KKM. Kesemua ini adalah badan yang berautoriti dalam bidangnya.

Wallahu ta'ala a'lam.

P/S: Ini adalah antara hujah yang saya sampaikan dalam perbincangan atau mungkin lebih tepatnya perdebatan tentang kesan vaksin di sini.

No comments:

Post a Comment