TIPS MELANCONG KE CAMERON HIGHLAND

  • 0

1. Seeloknya pergi bukan pada musim cuti sekolah atau musim perayaan. Kenapa?
+ harga jualan produk berlipat ganda daripada harga asal yang normal.
+ kesukaran untuk park kereta.
+ kebanyakan hotel penuh dan harga juga lebih mahal.
+ kurang privasi.

2. Jika anda mahu membeli buah tangan atau buah/sayuran/teh dan lain-lain, belilah di kawasan S corner. Ada sign board S Corner sebelum menuruni bukit di situ. Di sini berderetan kedai dan gerai yang sangat murah berbanding di tempat-tempat lain seluruh Cameron Highlands.

Anda boleh mendapatkan buah strawberi yang besar dan manis sebanyak 5 pek dengan harga semurah RM10 sahaja berbanding jika anda beli di kawasan lain mungkin hanya 3 pek dengan RM10.

Anda boleh beli teh uncang sekotak RM5 dan jika beli lebih anda boleh dapat tawaran istimewa jika anda bijak mengayat.

Saya pernah mmbeli 20 kotak teh uncang dengan rm100 serta mendapat strawberry white coffe sekotak dengan percuma (harga RM0 jika beli).

Sayuran segar dan gemuk di sini cuma RM10 bagi 8 pek yang anda boleh pilih.

3. Kalau mahu makan nasi berlauk dengan porsi yang kenyang, lauk yang hebat harga yang memuaskan, masakan sedap, cari di Tanah Rata. Berdekatan sebelah terminal bas Cameron. Nama kedai Kak Yam, ada banner yang besar boleh nampak.

4. Cari hotel di sekitar tanah rata. Berhampiran kedai makan Kak Yam itu juga. Parkir kereta, jalan kaki untuk buat tinjauan (survey). Biasa backpackers suka menginap di hotel begitu.

Kalau datang bersama anak-anak kecil ada bilik yang pada kadar harga RM80 dengan kemudahan yang baik.

Sumber: Fadillah Nur

No comments:

Post a Comment