REZEKI SILATURAHIM - PART 1

  • 0
Jum'at, 6 November 2009 yang lalu Bang Arasz, abang ipar saya, mengajak saya ikut dengannya untuk bertemu dengan kawan lamanya ketika belajar di Mesir dulu. Ternyata kawan yang dimaksud adalah Dato' Haji Zulkifli Bin Haji Ali, Pengarah Ma'had Tahfiz Negeri Pahang (MTNP). Beliau meminta abang ipar saya supaya membawa beliau ke Ma'had Tahfiz Negeri Melaka (MTNM) di Chenderah, tempat abang ipar saya pernah berkhidmat sebagai pengetua untuk beberapa saat. Ketika itu beliau kebetulan sedang ada tugas dan pertemuan di Melaka. Sedikit waktu luang yang ada, ingin beliau manfaatkan untuk study tour and comparation antara MTNP dan MTNM.

Sekarang ini kita jarang bisa menemukan seperti apa yang beliau lakukan. Sekarang kita menemukan orang biasanya berusaha bagaimana bisa memanfaatkan study tour untuk jalan-jalan. Tapi saya lihat beliau berusaha di mana ada waktu luang dan kebetulan sedang di luar daerah, malah mencari tugas tambahan di daerah tersebut untuk kepentingan umat.

Kami menjemput Dato' Zul di hotel, kemudian langsung meluncur ke Chenderah, kampung di mana MTNM berada. Sesampai di sana, kami disambut langsung oleh Pengetua MTNM. Untuk beberapa saat, Pengetua MTNM, Dato' Zul dan Bang Arasz terlibat dalam perbincangan tentang berbagai hal. Saya sendiri lebih banyak diam dan memperhatikan perbincangan mereka.

Setelah dari MTNM, Dato' Zul, Bang Arasz dan saya bergegas menuju ke masjid untuk menunaikan shalat Jum'at. Dan setelah shalat Jum'at, kami makan siang di salah satu restoran yang terkenal di Bandar Melaka. Makan siang hari itu agak mewah bagi saya. Itulah kali pertama saya makan lobster merah yang besar. :) Sebelum ini hanya pernah melihat lobster seperti itu di kaca tv tanpa pernah mencicipi. Dan makanan tersebut semuanya 'ala hisaby Dato' Zul. Ini namanya rezeki silaturahim.

Setelah makan siang, kami menuju hotel untuk mengantar Dato' Zul. Sebelum itu, Dato' Zul dan saya sempat berkenalan dan berbincang-bincang di dalam mobil. Ketika itulah saya mendapat tawaran dari beliau untuk berkhidmat di MTNP. Pada awalnya saya mengira tawaran beliau hanya basa-basi. Tapi ternyata tawaran tersebut beliau sebut ulang berkali-kali. Bahkan ketika sudah kami sudah berpisahpun, beliau masih mengingatkan tentang tawaran tersebut melalui abang ipar saya. Ini memang benar-benar serius. Bisa jadi ini juga rezeki silaturahim. :)

To be continue...

No comments:

Post a Comment